Cliënten zeer tevreden over hulp bij het huishouden

Cliënten waarderen de hulp bij het huishouden met een gemiddeld rapportcijfer van 8,4. Dat schrijft staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten (VWS) vandaag aan de Eerste en Tweede Kamer. Het gaat om ervaringen van cliënten in 2010 en de eerste helft van 2011. Er zijn bijna 14.000 vragenlijsten van cliënten in de meting meegenomen. De meting is uitgevoerd door het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel).

Dit rapport is gebaseerd op een wetenschappelijk gefundeerd onderzoek. Het toont aan dat cliënten tevreden zijn over de kwaliteit van de hulp bij het huishouden en dat dit dus bij gemeenten in vertrouwde handen is, aldus de staatssecretaris.

Ook bleek dat 94% van de cliënten, de aanbieder van de hulp bij het huishouden, zou aanbevelen aan vrienden of familie. 81% van de cliënten kan zich thuis beter redden door de hulp. De bejegening en deskundigheid werden beoordeeld met respectievelijk 3,8 en 3,7 op een vierpuntsschaal. Verschillen tussen organisaties blijken beperkt te zijn.

Hulp bij het huishouden wordt sinds 1 januari 2007 door gemeenten aanbesteed. Aanbieders van hulp bij het huishouden zijn in de Wet maatschappelijke ondersteuning verplicht om de ervaringen van hun cliënten te meten met de Consumer Quality (CQ)-vragenlijst. In deze vragenlijst wordt naar de feitelijke ervaringen van de cliënten met de verleende hulp gevraagd.

De Rijksoverheid. Voor Nederland.