Hoe kan ik alarmnummer 112 bereiken als ik doof of slechthorend ben?

Bent u doof of slechthorend, dan kunt u via uw mobiel, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. Gebruik daarvoor de app Tolkcontact. Dit kunt u ook doen als u een spraakbeperking heeft. 

Installeer de app Tolkcontact.

U kunt naast Tolkcontact ook de 112NL app gebruiken in noodgevallen.

112 bereiken met beeld en tekst via de bemiddelingsdienst

Via de bemiddelingsdienst kunt u met tekst 24 uur per dag contact leggen met het alarmnummer 112. De 112 tekstoproep wordt dan rechtstreeks doorgezet naar 112. Daarnaast kunt u via de bemiddelingsdienst door tussenkomst van een tolk Nederlandse Gebarentaal (beeldbemiddeling) contact leggen met het alarmnummer 112. Dit kan alle dagen van de week van 7:00 tot 20:00 uur. 

Chat met de meldkamer via 112NL app

De 112NL app is een aanvulling op 112 bellen. Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer.

Download de 112NL app voor iOS of Android.

Bij een noodsituatie bel je 112.

En dat kan vanaf nu ook met de nieuwe 112NL app! 

Wanneer bellen lastig is, bijvoorbeeld omdat je niet kunt praten, kunnen we via de app jou nóg beter en sneller helpen. Het werkt heel eenvoudig:

Download de app, het is belangrijk dat je meteen een aantal gegevens vastlegt zodat de app klaar is voor gebruik. 

Krijg je daarna te maken met een noodgeval? Dan zorg je met de app ervoor dat je zo snel mogelijk de juiste hulp krijgt. 

En de app stuurt direct je locatie naar de meldkamer, zodat we snel weten waar je bent.

Heb je aangegeven dat bellen voor jou lastig is? Dan start de meldkamer een chatgesprek, waarin je meer informatie kunt geven over de situatie en advies krijgt over wat je nu het beste kunt doen. 
De app vertaalt het automatisch naar jouw voorkeurstaal.

Zo kunnen wij jou sneller en beter helpen!

112 – Als elke seconde telt. Download vandaag nog de 112NL app!

112 bereiken via sms

Als bellen naar 112 lastig voor u is, kunt u ook via SMS contact met een meldkamer zoeken om een noodgeval te melden. Dit heet e-sms, dat staat voor 'emergency-sms'.

Stel: u bent in een noodsituatie en u heeft politie, brandweer of ambulance nodig, maar u bent niet in staat om te bellen naar het noodnummer 112. Dan kunt u e-sms gebruiken. 

Om e-sms te kunnen gebruiken moet u zich vooraf aanmelden. Dat is eenmalig. Nadat u bent aangemeld, kunt u op elk moment via sms in contact komen met de meldkamer.

Aanmelden kunt u zo doen: U meldt zich aan door het woord ‘aanmelden’ te sms’en naar 112. U ontvangt een sms terug met de vraag uw aanmelding te bevestigen. U bevestigt uw aanmelding door de woorden ‘aanmelden akkoord’ te sms’en naar 112.

Meer informatie? Bekijk het document Sms'en naar alarmnummer 112

Hoe meld ik mij aan bij de 112 sms-service?
U meldt zich aan door het woord ‘aanmelden’ te sms’en naar 112.
De 112-centrale stuurt u een sms terug met de vraag uw aanmelding te bevestigen.
U bevestigt uw aanmelding door de woorden ‘aanmelden akkoord’ te sms’en naar 112.
U krijgt een sms terug dat uw aanmelding is gelukt.
Vanaf dat moment blijft u aangemeld bij 112.
U kunt vanaf dan sms’en naar 112.
De 112-centrale antwoordt u dan ook via sms.