Kinderen en media

De Rijksoverheid helpt ouders en opvoeders om kinderen verstandig te leren omgaan met de media. Zo waarschuwt Kijkwijzer tot welke leeftijd een programma of film schadelijk kan zijn. 

Kijkwijzer

Kijkwijzer waarschuwt ouders tot welke leeftijd een televisieprogramma of film schadelijk kan zijn voor kinderen. Alle producties krijgen een leeftijdsadvies.

Kijkwijzer gebruikt symbolen die de reden van het advies aangeven. Bijvoorbeeld wegens geweld of discriminatie in een televisieprogramma of film. Deze symbolen zijn duidelijk te zien bij het begin van een programma of film. Ook staan alle adviezen op de website van Kijkwijzer.

Normen voor leeftijdsadvies

Het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM) stelt de normen vast voor het leeftijdsadvies. Het NICAM behandelt ook klachten van mensen over een verkeerd gebruik van Kijkwijzer door programma-aanbieders. Ongeveer 1600 bedrijven organisaties zijn direct, of via brancheorganisaties, aangesloten bij het NICAM. Dit zijn:

  • publieke en commerciële omroepen;
  • on-demand diensten;
  • filmdistributeurs;
  • bioscopen;
  • videotheken;
  • gamedistributeurs.

Leeftijdsgrenzen van Kijkwijzer

Omroepen moeten bij uitzenden rekening houden met de leeftijdsgrenzen van Kijkwijzer:

  • Omroepen mogen programma's met het leeftijdsadvies 12, 14 of 16 jaar pas vanaf 20.00 uur (tot 6.00 uur) uitzenden.
  • Omroepen mogen programma's met het leeftijdsadvies 18 jaar pas vanaf 00.00 uur (tot 6.00 uur) uitzenden.

Winkels, bioscopen en videotheken mogen geen 16+-producties aanbieden aan jongeren onder de 16 jaar. Dit is strafbaar.

Ook adviezen voor computergames 

Op de verpakking van bijna iedere computergame staat een leeftijdsadvies: de classificatie PEG-I. Dit advies geeft aan tot welke leeftijd een game schadelijk kan zijn. Bijvoorbeeld omdat er in een computergame gegokt kan worden. Of omdat er geweld of grof taalgebruik in voorkomt.

Netwerk Mediawijsheid helpt bij gebruik van moderne media

Kinderen en jongeren maken veel gebruik van media. Dit doen zij steeds vaker en op een steeds jongere leeftijd. Vaak gebeurt dit zonder toezicht. Het Netwerk Mediawijsheid helpt kinderen, jongeren, ouders en opvoeders om media veilig en verantwoord te gebruiken. En om tegelijkertijd de mogelijkheden van media te benutten. Dit gebeurt bijvoorbeeld via publiekscampagnes of workshops. Het Netwerk Mediawijsheid doet ook onderzoek naar mediagebruik.

Meer dan 1.000 organisaties, bedrijven en instellingen hebben zich bij het Netwerk Mediawijsheid aangesloten. Zij zijn werkzaam in de media, bieden voorlichting, lesmateriaal, workshops, handboeken, projecten en doen onderzoek naar veilig gebruik van media. Via het Netwerk Mediawijsheid kunnen de organisaties elkaar ontmoeten en samenwerken.