Wat is een digitale tachograaf en voor welke voertuigen is deze tachograaf verplicht?

Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Zware vrachtwagens, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer moeten een digitale tachograaf hebben. 

Digitale tachograaf verplicht voor nieuwe bussen, vrachtwagens en lichte bedrijfsvoertuigen

De digitale tachograaf is verplicht voor:

  • Bussen en touringcars die meer dan 8 personen vervoeren, de bestuurder niet meegerekend. De bussen en touringcars hebben een datum eerste toelating van na 1 mei 2006.
  • Zware bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer, met een datum eerste toelating van na 1 mei 2006. De voertuigen hebben een toegestaan maximum gewicht van meer dan 3.500 kg. Het gaat dan om het eigen gewicht plus het maximale laadvermogen. 

Let op: de nieuwe smart tacho 2 wordt verplicht. Vervang de oude tachograaf op tijd.

ILT controleert digitale tachograaf

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert de naleving van de rij- en rusttijden via ingevoerde gegevens op de digitale tachograafkaarten. Bij een controle worden de gegevens uitgelezen, maar blijven op de bestuurderskaart staan. Na het uitlezen staan de gegevens ook op de computer van de inspecteur.

Tachograafkaarten aanvragen en verlengen

Op de website van Kiwa Register kunt u zien welke digitale tachograafkaarten er zijn. En hoe u deze kunt aanvragen en verlengen. Als uw tachograafkaart defect, gestolen of verloren is, vraagt u een vervangende kaart aan via Kiwa Register.

Slimme tachograaf (smart tacho)

De volgende voertuigen met een datum van eerste toelating van na 15 juni 2019 moeten een smart tacho 1 (SMT1) hebben:

  • Zware bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer waarvan het toegestane maximumgewicht meer is dan 3.500kg;
  • Bussen en touringcars die meer dan 8 personen vervoeren, de bestuurder niet meegerekend.

Slimme tachgraaf registreert

Met De slimme tachograaf kun je onder andere het volgende registreren:

  • grenspassages;
  • laad- en losactiviteiten;
  • de positie van het voertuig.

Hierdoor kunnen de tachograafgegevens ook gebruikt worden voor controle op cabotage en detacheringen. Transportondernemers kunnen de digitale registratie ook gebruiken voor hun eigen bedrijfsadministratie.

Vervang oudere tachograaf op tijd door de smart tacho 2

Dit zijn de belangrijke deadlines:

Nieuwe voertuigen

  • Vanaf 21 augustus 2023 moeten nieuwe voertuigen van meer dan 3.500 kg voor goederenvervoer en bussen en touringcars die meer dan 8 personen vervoeren (de bestuurder niet meegerekend) een smart tacho 2 (SMT2 of G2V2) hebben. Dat betekent dat als kentekennummer én tenaamstelling van 21 augustus 2023 of later zijn, een smart tacho 2 verplicht is. Anders mag u niet met het voertuig de weg op. 

Voertuigen die internationaal rijden

Voertuigen die in een andere lidstaat rijden dan de lidstaat van registratie:

  • met een analoge of digitale tachograaf moeten uiterlijk op 31 december 2024 een smart tacho 2 hebben; 
  • met een smart tacho 1 moeten uiterlijk op 18 augustus 2025 een smart tacho 2 hebben;
  • met een toegestaan maximum gewicht van meer dan 2.500 kg (het eigen gewicht plus het maximale laadvermogen) en die cabotage verrichten: deze voertuigen moeten uiterlijk op 1 juli 2026 een smart tacho 2 hebben.

Vrijstellingen

LET OP: deze tachograafplicht geldt enkel voor voertuigen die goederen vervoeren, of geregeld bussen en touringcars regelt voor meer dan 8 personen. Anders heeft u geen tachograafplicht – campers en kampeerwagens bijvoorbeeld zijn niet-commercieel personenvervoer, en daarvoor telt de tachograafplicht niet. 
 Voor deze tachograafplicht gelden ook enkele vrijstellingen. Alle reeds bestaande vrijstellingen blijven ook gelden voor de nieuwe tachograaf. Bekijk de volledige lijst van alle vrijstellingen.