Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 10 maart 2021

Rapport over de effecten van de publiekscampagne ‘Alleen Samen'. Het rapport beschrijft in welke mate mensen zich aan de coronamaatregelen houden en de mogelijke redenen hiervoor.

Het rapport bevat de trends in gedrag en houding tegenover de maatregelen sinds maart 2020. De samenvatting beschrijft de veranderingen tussen de meting van 4 t/m 7 februari 2021 en 4 t/m 7 maart 2021.

Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 10 maart 2021 (PDF | 59 pagina's | 2,7 MB)

Managementsamenvatting (PDF | 3 pagina's | 267 kB)

Belangrijkste resultaten effectmonitor corona

  • Draagvlak voor de maatregelen neemt af, men voelt zich ook vaker beperkt (nu 4 op de 10). Uit externe peilingen blijkt ook dat het vertrouwen in de aanpak afneemt, de maatregelen worden vaker te streng of overdreven gevonden en dat is ook reden om de maatregelen minder goed na te leven.
    • De avondklok wordt goed nageleefd, maar het draagvlak neemt af.
    • De naleving van de één-bezoek(er)regel is stabiel, maar het draagvlak daalt en is het laagst van alle maatregelen.
    • Men houdt minder vaak afstand bij bezoek sinds november, ook het draagvlak neemt af.
    • Zowel de naleving als het draagvlak voor handen wassen is stabiel.
    • Drukte wordt minder strikt vermeden, ook het draagvlak neemt af.
    • Thuiswerken is stabiel met iets ongeveer 9 op de 10 mensen die nog steeds deels of volledig vanuit huis werken.
    • Het dragen van mondkapjes in winkels is verder toegenomen, het draagvlak hiervoor is stabiel.
  • De testbereidheid is afgenomen, ondanks dat driekwart het wel belangrijk vindt om te testen bij klachten en denkt dat dit helpt tegen de verspreiding van corona. 7 op de 10 mensen met milde klachten laten zich niet testen en zijn dat ook niet van plan.
  • Daarnaast blijven de meeste mensen met klachten niet thuis (9 op de 10), terwijl zij wel vaak weten dat dit nodig is.
  • Het aandeel mensen dat zich zorgen maakt over corona, is sinds eind november stabiel (de helft).
  • Ongeveer de helft van de Nederlanders is tevreden over de hoeveelheid communicatie en ondersteuning over het coronavirus. Zo’n 4 op de 10 vindt dat er over het algemeen te veel wordt gecommuniceerd over corona. Over communicatie vanuit de Rijksoverheid vindt een kwart dat er te veel wordt gecommuniceerd.
  • De campagne wordt bovengemiddeld goed herkend (89%), maar de waardering ligt onder gemiddeld. Met name op het aspect ‘leuk’ scoort de campagne laag.