Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 8 december 2021

Rapport over de effecten van de publiekscampagne 'Alleen Samen'.

Het rapport bevat de trends in gedrag en houding tegenover de maatregelen sinds maart 2020. De samenvatting beschrijft de resultaten van de metingen van 2 t/m 5 december (basisregels) en 22 t/m 24 november (deelcampagne testen).

Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 8 december 2021 (PDF | 64 pagina's | 1,9 MB)

Managementsamenvatting (PDF | 3 pagina's | 251 kB)

Belangrijkste resultaten:

  • De helft van de Nederlanders volgt de maatregelen om de druk op de zorg te verminderen.
  • De motivatie en naleving om 1,5 meter afstand te houden nemen toe, ook bij bezoek thuis.
  • Het aandeel dat goed ventileert blijft met twee op de drie stabiel.
  • Van de mensen die thuis kunnen werken, werken (een stabiele) negen op de tien deels of volledig vanuit huis.
  • Het thuisbezoekadvies van maximaal vier bezoekers wordt goed opgevolgd.
  • De mate waarin men de handen goed wast, blijft stabiel. De urgentie en motivatie nemen iets toe.
  • De motivatie om een mondkapje te dragen is nu op het hoogste niveau van het afgelopen jaar. Men draagt vaker een mondkapje in de supermarkt, in en rond winkels en in het openbaar vervoer.
  • Het belang en de intentie om snel te laten testen bij klachten stijgen; meer mensen (een kwart) geven aan zich op de eerste dag met klachten te laten testen.
  • Het aandeel dat weet waar men terecht kan voor een testafspraak is stabiel hoog met acht op de tien.
  • Meer mensen (drie op de tien) hebben de afgelopen maand een zelftest gebruikt. Men is de zelftesten vooral vaker gaan gebruiken bij (milde) klachten, bijna de helft heeft de afgelopen maand een zelftest hiervoor gebruikt.
  • Thuisblijven bij klachten wordt nog steeds gezien als het meest effectief om corona tegen te gaan door acht op de tien mensen.
  • De meeste mensen kennen ‘de regels’ over wanneer je moet thuisblijven. Toch blijft nog steeds ongeveer een kwart van de mensen die thuis zouden moeten blijven daadwerkelijk thuis.
  • Zes op de tien mensen vinden dat coronatoegangsbewijzen (CTB) nodig zijn om samen te leven met het virus. Echter, de helft vindt het gebruik van CTB als een verplichting voelen en/of dat het mensen uitsluit.
  •  Het draagvlak voor de huidige corona-aanpak neemt af. Minder mensen (één op drie) vinden dat de overheid de juiste maatregelen treft om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
  • De zorgen over het coronavirus nemen weer toe, met name over de druk op de zorg en agressie door de coronamaatregelen.
  • Ook de kans om besmet te raken met het coronavirus wordt hoger ingeschat.
  • De campagne rondom de basisregels is goed gewaardeerd (7,4), de campagne rondom CTB en testen wordt iets onder benchmark gewaardeerd (7,2) (benchmark: 7,6).
  • Het bereik en de boodschapoverdracht van beide campagnes is goed. Vooral de HaH basisregels en TV en radio over testen hebben een hoog bereik gehad.