Toespraak van minister Van Engelshoven bij het afscheid van directeur Janine Dijkmeijer bij het NDT, op 1 juli 2019

Toespraak van minister Van Engelshoven bij het afscheid van directeur Janine Dijkmeijer bij het NDT, op 1 juli 2019 te Den Haag

Beste mensen,

beste Janine,

Fijn om je hier te mogen toespreken. Ik doe dat aan de hand van een citaat van jou zelf. Vergeef het me als ik het uit zijn verband trek.

Ik citeer:

‘Je hebt lange adem nodig om de techniek te leren. Je moet er vertrouwen in hebben dat je er wel komt door te oefenen. Als je de techniek eenmaal onder de knie hebt, moet je erop leren vertrouwen. Vanaf dat moment opent je ziel zich en wordt dans een kunstvorm.

Het is hetzelfde als met relaties. Je moet bereid zijn om een lange termijninspanning te leveren zonder te weten wat het eindresultaat zal zijn, terwijl je ondertussen vertrouwt op het proces.’

Einde citaat.

Het komt uit een boek, met de titel Managing Authentic Relationships. Een soort standaardwerk over relatiemanagement, waarvoor jij geïnterviewd bent.

Zonder dat je dat zo hebt bedoeld, zegt het citaat veel over je veelzijdigheid: het gaat over dansen, over leidinggeven, en over zaken doen.  Allemaal zaken waar je verstand van hebt.

Je danste zelf en won daar prijzen mee. Daarna zette je Cinedans op, waarmee je ook weer succes had.

Je werd zakelijk leider van Het Nationale Ballet, en uiteindelijk directeur van het Nederlands Danstheater. In die laatste rol heb ik je leren kennen, als iemand met een lange adem. Die vertrouwt op het proces – ook al staat de uitkomst niet vast. Precies zoals je zelf omschreef in dat interview.

Ik ben er – in mijn toenmalige rol als wethouder - getuige van geweest. En maakte mee hoe je die eigenschappen inzette bij de onderhandelingen rond het Spuiforum. Je speelde daarbij een cruciale rol – tussen enerzijds de bouwer en de gemeente, en anderzijds het NDT.

Het was ongelooflijk knap hoe jij daarbij de verschillende verlangens, wensen en eisen bijeenbracht. Je stond pal voor de belangen van de dansers, maar als gemeente konden we toch goed zaken met je doen.

Zo heb je er enorm voor geknokt dat een deel van het Danstheater bleef staan. De plek waar we nu zijn. De studioruimtes van het NDT, die veel dansers als hun thuishonk zien.

Het was niet de meest logische, efficiënte of goedkope oplossing maar je kreeg het toch voor elkaar. En eerlijk gezegd ben ik er achteraf erg blij mee want de allermooiste dansvoorstelling die ik ooit heb gezien, zag ik hier. Dat was The Hole, van Ohad Naharin.

Die voorstelling zou nergens zoveel impact hebben gehad als hier, in de repetitieruimte. En daarmee bewees je je gelijk.

Beste Janine,

Ik sluit af met een ander citaat van je: ‘Als danser ben je eraan gewend om uitdagingen uit te gaan en om het uiterste te bereiken.’ Je deed dat als danser, maar je doet het ook als directeur.

Ik wens je net zo veel succes, en heel veel geluk bij je volgende stap!