Q&A’s Helpdesk voor EMA-medewerkers

Hoe ondersteunt Nederland EMA-medewerkers en hun gezinnen bij de verhuizing?

In december 2017 is er bij het EMA The Netherlands helpdesk ingericht. Deze heldpdesk biedt algemene informatie over wonen, onderwijs, gezondheidszorg en werkgelegenheid voor partners. In februari 2018 zijn de individuele gesprekken met medewerkers over de verhuizing gestart.

Waarom helpt Nederland medewerkers bij de verhuizing?

Het Nederlandse bidbook stelde dat de Nederlandse overheid de organisatie 'een allesomvattend en gepersonaliseerd begeleidingstraject' zou bieden. Deze begeleiding bestaat uit:

  • informatie verstrekken via de Netherlands Helpdesk
  • ondersteuning bieden bij het zoeken naar huisvesting
  • selecteren en registreren bij scholen en kinderopvang
  • hulp bij gezondheidszorg
  • ondersteunen van werkgelegenheid voor partners
  • hulp bij administratieve procedures
  • leren van de Nederlandse taal en kennis laten maken met de Nederlandse cultuur
  • begeleiding bij het regelen van diensten
  • benodigde aanvullende begeleiding (bijvoorbeeld huisdieren meenemen)  

Welke begeleiding biedt Nederland aan de EMA-medewerkers?

De diensten van de helpdesk zijn in twee fasen opgedeeld.

  • fase 1: december 2017 - februari 2018
    In fase 1 organiseerde de helpdesk informatiesessies voor EMA-medewerkers. Medewerkers met algemene vragen konden contact opnemen met de helpdesk en medewerkers met buitengewone omstandigheden konden een persoonlijke afspraak maken.
  • fase 2: februari 2018 - maart 2019 
    Vanaf fase 2 worden de 900 medewerkers van EMA persoonlijk begeleid met hun verhuizing naar Nederland. Het helpdeskteam voert individuele sessies uit met alle medewerkers en biedt op maat gemaakte ondersteuning.

De Helpdesk in Londen sluit na maart 2019, maar de begeleiding van EMA-medewerkers loopt door tot januari 2020.

Uit wie bestaat het team van de helpdesk?

Op dit moment bestaat de helpdesk uit verschillende medewerkers van IN Amsterdam. Dit is een overheidsorganisatie die diensten aanbiedt aan internationale nieuwkomers in de regio Amsterdam. Daarnaast werken verschillende experts van een relocatie-bureau (Expat Help B.V.) voor de helpdesk, die verantwoordelijk zijn voor de individuele begeleiding van EMA-medewerkers en hun gezinnen. Er was voor deze opdracht een openbare aanbesteding uitgeschreven waarbij Expat Help is geselecteerd. De Nederlandse overheid blijft actief betrokken door toezicht te houden op de werkzaamheden en rapporteert halfjaarlijks over de voortgang.