Q&A’s Helpdesk voor EMA-medewerkers

Hoe ondersteunt Nederland EMA-medewerkers en hun gezinnen bij de verhuizing?

In december 2017 is er bij het EMA The Netherlands helpdesk ingericht. Deze heldpdesk biedt algemene informatie over wonen, onderwijs, gezondheidszorg en werkgelegenheid voor partners. In februari 2018 starten de individuele gesprekken met medewerkers over de verhuizing.

Waarom helpt Nederland medewerkers bij de verhuizing?

Het Nederlandse bidbook stelde dat de Nederlandse overheid de organisatie "een allesomvattend en gepersonaliseerd begeleidingstraject” zou bieden. Deze begeleiding kan bestaan uit:

  • ondersteuning bieden bij het zoeken naar huisvesting
  • selecteren en registreren bij scholen
  • kiezen van een ziektekostenverzekering
  • ondersteunen van werkgelegenheid voor partners
  • helpen met andere administratieve procedures.

Welke begeleiding biedt Nederland aan de EMA-medewerkers?

De diensten van de helpdesk zijn in twee fasen opgedeeld.

  • fase 1: december 2017 - februari 2018
    In fase 1 organiseert de helpdesk informatiesessies voor EMA-medewerkers. Medewerkers met algemene vragen kunnen contact opnemen met de helpdesk. Medewerkers met buitengewone omstandigheden kunnen een persoonlijke afspraak maken.
  • fase 2: februari 2018 - maart 2019
    In fase 2 worden de diensten van de helpdesk uitgebreid. Het helpdeskteam voert dan individuele sessies uit met alle medewerkers, met op maat gemaakte ondersteuning.

Uit wie bestaat het team van de helpdesk?

Op dit moment bestaat de helpdesk uit verschillende medewerkers van IN Amsterdam. Dit is een overheidsorganisatie die diensten aanbiedt aan internationale nieuwkomers in de regio Amsterdam. Daarnaast werken verschillende experts van een relocatie-bureau voor de helpdesk. Er zijn steeds 3 tot 4 mensen bij de helpdesk aanwezig.