Nationale iconen

De Rijksoverheid kiest elke 2 jaar 3 nationale iconen. Dit zijn projecten en producten die laten zien dat Nederlandse innovaties bij de wereldtop horen. Nationale iconen dragen bij aan oplossingen voor maatschappelijke problemen.

Nieuwe nationale iconen 2018

Op 4 oktober 2018 opende Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat), tijdens de Innovation Expo, de inschrijving van de derde verkiezing tot Nationale Iconen.

Huidige nationale iconen

In 2016 zijn op 18 oktober de 3 huidige nationale iconen bekend gemaakt. Dit zijn: Blue Energy (energie uit water), Growboxx (beplanting in droge gebieden) en Lighthouse (medische isotopen). In 2014 waren dit: Bioneedle (vaccinatie met oplosbare naaldjes), Solynta (aardappelzaad), Organoïden (stamceltechnologie) en Qutech (quantumcomputer).

Maatschappelijke doelstellingen nationale iconen

De nationale iconen moeten bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke doelstellingen. In het verleden waren dat bijvoorbeeld de Deltawerken, de kunstnier en bluetooth. De doelstellingen staan omschreven in het Europese onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020.

Voorwaarden voor nationale iconen

Om in aanmerking te komen als nationaal icoon moet een project aan de volgende 3 voorwaarden voldoen:

  1. Het moet een baanbrekende technologie zijn in een vroeg wetenschappelijk of ‘R&D’ stadium. Daarnaast is het project maatschappelijk van belang en zorgt het voor economische groei.
  2. Het project moet op kortere termijn al tot uitvoering kunnen worden gebracht. Dit moet kunnen leiden tot flinke omzetgroei, werkgelegenheid en export.
  3. Voor de uitvoering van het project werken verschillende partijen samen.

Aanmelden voor nationale iconen

Uw innovatieve project aanmelden voor een Nationaal Icoon? Ga naar rvo.nl en vul het aanmeldformulier in.  De termijn voor het aanmelden van een nationaal icoon sluit op vrijdag 1 maart 2019 om 24.00 uur.

Beloning winnende projecten

De winnende projecten krijgen onder meer:

  • 3 jaar lang een eigen ambassadeur. Dankzij de ambassadeur heeft het project toegang tot een groot netwerk. Dit vergroot de afzetmarkt en geeft nieuwe mogelijkheden voor het project in binnen- en buitenland.
  • De overheid zet zich in om het project zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld via handelsmissies en op beurzen.

Zie ook