Praat mee over verdeling van het vliegverkeer tussen Schiphol en Lelystad

De komende jaren zal de vraag naar luchtvervoer verder toenemen en het maximum aantal toegestane vliegtuigbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol worden bereikt. Juist vanwege het belang van (inter)continentale verbindingen op Amsterdam Airport Schiphol voor de Nederlandse economie, moet de schaarse capaciteit op Amsterdam Airport Schiphol worden benut door intercontinentaal verkeer en feeder verkeer. Met een verkeersverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol en Lelystad Airport kan hieraan invulling gegeven worden (selectiviteitbeleid).

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt hiertoe een regeling voor. Het ministerie is op zoek naar verbeterpunten op dit ontwerp.

Achtergrond

Het Kabinet wil de mainportpositie van Schiphol zeker stellen, zeker nu de groei van Schiphol tegen de grens aanloopt. Besloten is om Lelystad Airport te ontwikkelen om samen met Eindhoven Airport een deel van het vliegverkeer van Schiphol over te nemen. Het gaat hierbij om vakantievluchten binnen Europa en andere bestemmingen rond de Middellandse Zee. Zo ontstaat op Schiphol ruimte die van groot belang is voor de concurrentiepositie van Nederland en daarmee onze welvaart, werkgelegenheid en bereikbaarheid.

Voor wie

De internetconsultatie staat open voor iedereen, en richt zich vooral op deze doelgroepen:

  • Luchtvaartsector (luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, General Aviation).

Reageer via internetconsultatie

Vanwege het belang van deze regeling voor internationale organisaties en maatschappijen is de internetconsultatie Engelstalig. U kunt tot en met 6 december 2017 reageren op de Ontwerp Verkeersverdelingsregel Schiphol en Lelystad via het platform Internetconsultatie. Hier vindt u ook alle relevante stukken.