'Je weet voor wie je het doet'

Ministeries

Als je als ondernemer je grenzen wilt verleggen naar Latijns-Amerika, kun je bij het ministerie van Buitenlandse Zaken terecht voor ondersteuning. De kans is groot dat je dan Florian van Altena tegen het lijf loopt. Hij werkt als economisch beleidsmedewerker bij de directie Internationaal Ondernemen.

‘Een van de mooiste ervaringen is de handelsmissie naar Colombia geweest, met premier Rutte. Er sloten ook ministers en bedrijven aan van de Antillen. Zo’n diverse groep mensen is bijzonder. Je beseft dan heel goed dat je dit niet alleen voor Nederland doet, maar voor het hele Koninkrijk.’

Ziekenhuis op het water

‘Van de bedrijven die meegingen, is bijvoorbeeld Hospitainer me altijd bijgebleven. Zij bouwen mobiele medische units met volwaardige apparatuur in scheepscontainers. Die kunnen gewoon achterop de vrachtwagen. Er kunnen hele ziekenhuizen mee gebouwd worden om overal ter wereld zorg te verlenen. Bij de handelsmissie zijn ze gelinkt aan een Colombiaanse afnemer en nu bouwen ze daarvoor aan units die ook over water verplaatst kunnen worden.’

Nederland veel te bieden

'Als Nederland hebben we veel te bieden op het gebied van technologie en innovatie. Een land als Colombia werkt graag met ons samen op het gebied van gezondheidszorg: van het leveren van apparatuur tot e-health. In Chili ligt de focus meer op duurzame afvalverwerking, en in de sector voor windenergie is er goede samenwerking met Mexico. Als ministerie van Buitenlandse Zaken zoeken we heel actief naar kansen voor Nederlandse bedrijven. Veel ondernemingen hier hebben vernieuwende en duurzame activiteiten. Dat hopen we nog beter te gaan exporteren.’

E-com en technologie

‘Technologie en e-commerce maken ook het werk voor de Nederlandse ondernemers steeds makkelijker. Certificaten van producten bijvoorbeeld, die kunnen tegenwoordig digitaal gescand en direct gedeeld worden met de andere kant van de wereld. Eerst moesten allerlei labels eindeloos heen en weer. Je ziet nu direct of zaken aan onze eisen voldoen en ondernemers kunnen met minder bureaucratie en vertraging hun deal sluiten.’

Weten voor wie je het doet

‘Het leukste aan mijn werk vind ik het vele contact met ondernemers in verschillende sectoren. Gewoon echt af en toe de nieuwste dingen te zien krijgen. Het politieke aspect is heel gaaf, maar we werken wel voor een heel duidelijke doelgroep. In dit werk is dat tastbaar. Als je iets doet, dan weet je voor wie je het doet. De Nederlandse ondernemers zijn hiermee geholpen. En je ziet ook weer hoeveel positieve impact zo’n ondernemer kan hebben in een ander land.’