Staatssecretaris Keijzer bezoekt Nederlandse postbedrijven

Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat gaat maandag 27 november op werkbezoek bij de 2 grootste spelers op de Nederlandse postmarkt. De staatssecretaris is verantwoordelijk voor het postmarktbeleid en bezoekt ‘s middags de thuisbasis van Sandd in Apeldoorn. ‘s Avonds is de bewindspersoon in Nieuwegein te gast bij 1 van de grootste sorteercentra van PostNL. Eerder deze week had zij al kennismakingsgesprekken met de directievoorzitters van beide bedrijven: Herna Verhagen (PostNL) en Rob Brakenhoff (Sandd).

Staatssecretaris Keijzer: 'De brievenbus en de tas van de postbezorger raken leger door verregaande digitalisering. Tegelijkertijd zijn de huidige eisen aan de bezorging hoog en willen we deze betrouwbaar en betaalbaar houden. Dat betekent, dat ik heldere keuzes moet maken over de toekomst van de post in Nederland. Daarom wil ik graag zelf een goed beeld hebben van het werk dat bij de postbedrijven plaatsvindt en laat ik me op dezelfde wijze informeren bij zowel PostNL als Sandd. Bij beide bedrijven samen werken bijna 40.000 postbezorgers. Juist voor deze medewerkers is het van belang dat er duidelijkheid komt over de postmarkt.'

Postbezorging in beeld

Op jaarbasis sturen bedrijven en consumenten 2,8 miljard poststukken

Nederlandse bedrijven en consumenten versturen jaarlijks nog altijd 2,8 miljard poststukken zoals brieven. Het overgrote deel daarvan is zakelijke post: 2,6 miljard. Desondanks is dit een duidelijke daling van het aantal ten opzichte van vijf jaar geleden (-35 procent). Op de niet-gereguleerde pakkettenmarkt is een stijging zichtbaar. Nederlanders versturen en ontvangen inmiddels op jaarbasis 350 miljoen pakketten (+81 procent ten opzichte van 2011).

Eerdere onderzoeken van dit jaar naar de postmarkt in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat gaven inzicht in trends ten aanzien van de communicatiebehoeftes van consumenten en bedrijven. Hierbij is naar het verschil gekeken tussen 2011 en 2017.

Uit de onderzoeken werd duidelijk dat digitalisering een steeds grotere invloed heeft. Zo staat qua communicatiemiddel Whatsapp inmiddels op nummer 1, gevolgd door mobiel bellen en e-mail. Post is gedaald naar de zesde plaats. Verder vindt 62 procent van de ondervraagden communiceren via post 'gedoe', terwijl in 2011 in hetzelfde onderzoek nog 52 procent post juist als 'makkelijk' typeerde.

De toekomst van de Nederlandse postmarkt is geanalyseerd op basis van diverse externe onderzoeken en gesprekken met zowel marktpartijen als vakbonden.  De volledige analyse is hier te vinden.