Aanpak verminderen stikstofuitstoot in het kort
Nederland stoot te veel stikstof uit. Dit is schadelijk voor de natuur, water- en bodemkwaliteit en gezondheid van de mens. Daarom moet de stikstofuitstoot omlaag. De overheid neemt maatregelen in de landbouw, industrie, bouw, verkeer en vervoer.
Hieronder staan de maatregelen die de overheid neemt per sector in het kort. Op aanpakstikstof.nl staat meer informatie over deze maatregelen, onder meer de actuele status van elke maatregel.
Maatregelen in de landbouw
Om de uitstoot van stikstof in de landbouw terug te dringen, neemt de overheid onderstaande maatregelen:
- Vrijwillige aankoopregeling waarbij provincies veehouderijen met een hoge stikstofuitstoot rond Natura 2000-gebieden kunnen aankopen (Maatregel Gerichte Aankoop en beëindiging veehouderijen);
- Subsidie voor veehouders die vrijwillig stoppen met hun bedrijf (Landelijke beëindigingsregeling veehouderij);
- Subsidie voor varkenshouders die vrijwillig stoppen met hun bedrijf (Saneringsregeling varkenshouderijen);
- Subsidie voor bedrijven die regenwater opvangen en daarmee hun mest verdunnen (Subsidieregeling mestverdunnen op zandgrond);
- Verlagen van ruw eiwitgehalte in veevoer;
- Subsidie voor veehouders om innovatieve aanpassingen te doen aan hun stallen (Stalmaatregelen);
- Extra hulp voor bedrijven die willen omschakelen naar kringlooplandbouw (Omschakelprogramma);
- Zorgen dat melkkoeien meer uren in de wei staan (Vergroten aantal uren weidegang);
- Subsidie voor bedrijven om een mestverwerkingsinstallatie aan te schaffen. Hiermee kunnen zij mest sneller afvoeren en op een centrale locatie (laten) verwerken tot hoogwaardige meststoffen. (Subsidieregeling hoogwaardige mestverwerking).
Maatregelen in de industrie
Om de uitstoot van stikstof in de industrie terug te dringen, neemt de overheid de volgende maatregelen:
- Aanpassing grenswaarden van de uitstoot van stoffen die schadelijk zijn voor het milieu (Verkenning aanpassing Best Beschikbare Technieken (BBT));
- Verminderen stikstofuitstoot van grote uitstoters in de industrie (Maatwerk piekbelasters);
- Beëindigen van de Investeringssubsidie Duurzame energie en Energiebesparing (ISDE), die gebruikt wordt voor de aanschaf van pelletkachels en biomassaketels (Subsidiestop ISDE).
Maatregelen in de bouw
Om de uitstoot van stikstof in de bouw terug te dringen, neemt de overheid de volgende maatregelen:
- Plan voor een schone en emissieloze bouwsector in 2030 (Routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB));
- Subsidie voor bouwbedrijven hun bouwmaterieel verduurzamen (Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB));
- Stimuleren van emissieloze bouwprojecten door rijksdiensten;
- Stimuleren van de transitie naar schoon en emissieloos bouwen via het Kennis- en innovatieprogramma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB);
- Pilotprojecten starten met emissieloze bouwmachines (Pilots verduurzaming mobiele werktuigen).
Maatregelen in verkeer- en vervoersector
Om de uitstoot van stikstof in de verkeer- en vervoersector terug te dringen, neemt de overheid de volgende maatregelen:
- Subsidie voor binnenvaartschepen om een SRC-katalysator aan te schaffen (Subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen);
- Onderzoeken of vliegtuigen elektrisch kunnen gaan taxiën, waardoor ze hun motor niet hoeven gebruiken (Stimuleren elektrisch taxiën);
- Betere controle op het gebruik van AdBlue-systemen door vrachtwagens (Gerichte handhaving defecte en gemanipuleerde AdBlue-systemen vrachtwagens);
- Subsidie voor havenbeheerders en andere initiatiefnemers om walstroom aan te bieden (Subsidieregeling walstroom zeevaart).
Aanpak herstel en verbeteren van natuur per gebied
Om de natuur in en rond Natura 2000-gebieden te herstellen en verbeteren, komen er plannen per gebied. Provincies maken deze plannen samen met gemeenten, waterschappen, ondernemers en terreinbeheerders. Deze gebiedsplannen moeten uiterlijk in juli 2023 klaar zijn. Op aanpakstikstof.nl staat meer informatie over de gebiedsgerichte aanpak.