Alarmnummer 112

Deze hoofdrubriek bevat 4 rubrieken:

Wat gebeurt er als ik alarmnummer 112 mobiel bel?

Als u 112 belt met uw mobiele telefoon komt de oproep binnen in de landelijke centrale in Driebergen. Zij verbinden u door met de centralist bij de meldkamer in uw regio.

Doorgeven waar en welke hulp nodig is

Wanneer u 112 belt, geef dan door:

  • wat er aan de hand is;
  • waar er hulp nodig is;
  • welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.

De centralist verbindt u onmiddellijk door met de politie, brandweer of ambulancedienst in uw regio.

112 bellen zonder beltegoed en zonder simkaart

U kunt het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart. Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven gebruikelijke gesprekken. Valt ineens de verbinding weg? Dan belt de centralist u terug als uw gegevens met de oproep worden meegestuurd. Dit gebeurt niet als er geen simkaart in het toestel aanwezig is.

Bellen met 112 zonder verbinding met eigen provider

Als u 112 mobiel belt komt er een verbinding tot stand met 1 van de netwerkproviders. Krijgt u geen verbinding met het mobiele netwerk van uw eigen provider? Dan kunt u toch altijd 112 bellen. Want de netwerkproviders in Nederland hebben afgesproken om 112 oproepen van elkaar over te nemen. Dit heet gecumuleerde of gestapelde dekking.

Langere wachttijd 112 voor 4G netwerken

Het is mogelijk dat gebruikers van 4G netwerken langer moeten wachten voordat een 112 oproep totstandkomt. Dit komt doordat 4G nu alleen voor data in gebruik is. Voor de spraakverbinding met 112 moet worden teruggeschakeld naar 3G of 2G. Dit kan een aantal seconden duren.

Sms-bericht sturen naar 112 niet mogelijk

U kunt geen sms naar 112 sturen. Ook is het niet mogelijk om gebruik te maken van textservices of chatservices als u in nood bent. Bijzondere groepen bellers kunnen hier wel beperkt gebruik van maken. De ontwikkeling voor een breed publiek is wel in gang gezet.

De Rijksoverheid. Voor Nederland