Registratiebelasting auto (bpm)

Wat er voor u verandert in de registratiebelasting (bpm) hangt onder andere af van het soort auto dat u koopt of invoert uit het buitenland.

Bpm elektrische auto

Voor volledig elektrische auto’s betaalt u in 2019 geen bpm. Dit blijft zo tot en met 2020. Het kabinet stimuleert volledig elektrisch rijden omdat dit bijdraagt aan een beter klimaat en milieu.

Bpm gewone en plug-in hybride auto

Hoeveel bpm u moet betalen, hangt af van een aantal punten. Onder andere hoeveel CO2 uw auto uitstoot en het tarief van de bpm.
Op Belastingdienst.nl kunt u berekenen hoeveel bpm u moet betalen voor een reguliere of plug-in hybride auto.

Bpm-tarieven niet omhoog in 2019

Door Autobrief II zijn de bpm-tarieven verlaagd. Op 1 januari 2018 gingen de tarieven met 4,41% omlaag. En op 1 januari 2019 gingen de tarieven met 7,34% omlaag. In advertenties en media stond ten onrechte dat de bpm-tarieven op 1 september 2018 omhoog zouden gaan. Dit klopt niet.

BPM tweedehands auto uit buitenland

Als u een tweedehands personenauto of motor importeert uit het buitenland waarmee u in Nederland op de openbare weg wilt, dan moet u aangifte bpm doen. Omdat de auto of motor niet meer nieuw is mag u op de bpm afschrijven.

Plan voor onafhankelijke controle

De Rijksoverheid wil in de toekomst bij geïmporteerde tweedehands voertuigen de getaxeerde waarde onafhankelijk laten controleren voordat u aangifte BPM kunt doen. Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe maatregel ingaat. Deze wordt nog uitgewerkt met de RDW, Belastingdienst en marktpartijen.

Nieuwe CO2-uitstoottest en gevolgen voor de bpm

Sinds 1 september 2018 is er een nieuwe CO2-testmethode voor personenauto’s: de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLPT). Deze testmethode vervangt de oude NEDC-testmethode. De nieuwe WLTP-testmethode is Europees verplicht voor alle nieuw verkochte auto’s. Behalve voor auto’s die nog op voorraad zijn en waarvan de CO2-uitstoot nog volgens de oude NEDC-testmethode is vastgesteld.

Alle WLTP-geteste auto’s krijgen ook een (omgerekende of geteste) NEDC CO2-uitstoot. De NEDC CO2-uitstoot is bepalend voor de hoogte van de bpm. Een WLTP-geteste auto kan op een andere (omgerekende) NEDC CO2-uitstoot uitkomen dan een vergelijkbaar vorig model van die auto. Het zijn namelijk niet exact dezelfde auto’s. Uit onderzoek blijkt dat WLTP-auto’s gemiddeld zwaarder zijn en meer motorvermogen hebben. Dat kan leiden tot een hogere CO2-uitstoot. Een hogere CO2-uitstoot heeft gevolgen voor de hoogte van de bpm. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de bpm.

Autobrief

In de Autobrief II aan de Tweede Kamer staan de voorgenomen aanpassingen in de bpm van 2018 tot 2020. Door deze aanpassingen worden de autobelastingen eenvoudiger. En dragen zij bij aan een beter klimaat en milieu. Zo wordt de bpm minder afhankelijk van de CO2-uitstoot. En gaat de bpm stapsgewijs omlaag met in totaal 14,7% in de periode 2017 - 2020.