Fijnstoftoeslag mrb voor vervuilende dieselvoertuigen

Eigenaren van een oudere dieselauto betalen per 1 januari 2020 een toeslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Oudere dieselauto’s stoten vervuilende fijnstof uit. De overheid wil daarom het bezit en het gebruik van vervuilende auto’s minder aantrekkelijk maken.  

Fijnstof, zoals roet, is slecht voor het klimaat en onze gezondheid. Veel fijnstof wordt uitgestoten in het verkeer, vooral door oudere dieselauto’s. De overheid maakt het met de fijnstoftoeslag financieel interessanter om een schonere auto te kopen.

Vervuilende dieselauto’s

De toeslag, die ook wel bekend staat als de ‘roettax’, geldt voor auto’s en bestelwagens die op diesel rijden. Het gaat om dieselauto's die:

  • meer dan 5 milligram per kilometer fijnstof uitstoten;
  • meer dan 10 milligram per kilowattuur (kWh) fijnstof uitstoten;
  • geen gesloten fabrieksroetfilter hebben als de fijnstofuitstoot onbekend is;
  • een retrofit roetfilter hebben. Dit is een open filter dat ongeveer 1/3 van de roetdeeltjes tegenhoudt.

Vaak stoten voertuigen van 10 jaar of ouder te veel fijnstof uit. Maar ook jongere voertuigen kunnen te veel fijnstof uitstoten.

15% meer motorrijtuigenbelasting sinds 1 januari 2020

Bent u eigenaar van een voertuig dat te veel fijnstof uitstoot? Dan betaalt u sinds 1 januari 2020 15% meer motorrijtuigenbelasting, de fijnstoftoeslag. Voor een gemiddelde auto die op diesel rijdt en tussen de 1350 en 1450 kilo weegt, kost dat € 225 per jaar.

Ook fijnstoftoeslag voor vervuilende campers

Bent u eigenaar van een camper? Dan betaalt u onder voorwaarden minder motorrijtuigenbelasting. Als u een vervuilende dieselcamper heeft betaalt u wel de 15% fijnstoftoeslag. 

Fijnstofuitstoot nakijken

De Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) houdt in het kentekenregister gegevens bij over fijnstofuitstoot. De Belastingdienst gaat uit van deze gegevens. Op de website RDW kunt u de fijnstofuitstoot van uw voertuig nakijken.