Campagne ‘Aandacht in het verkeer'

De campagne ‘Aandacht in het verkeer 2016’ had als doel het aantal dodelijke slachtoffers terug te dringen. De campagne liep van half september tot begin oktober en drie weken in november.

Doel van de campagne

In Nederland vallen ruim 600 dodelijke slachtoffers per jaar. Na een jarenlange daling neemt het aantal slachtoffers sinds 2015 weer toe. Een van de oorzaken is het gebruik van de smartphone tijdens het rijden.  Mat de campagne ‘Aandacht in het verkeer’ wilde de Rijksoverheid het gebruik van de smartphone in het verkeer tegengaan. 

De campagne richtte zich op alle automobilisten die tijdens het rijden hun smartphone gebruikten.

Over de campagne

Mensen kunnen hun aandacht niet verdelen tussen verkeer en smartphone. De campagne 'Aandacht in het verkeer' liet dat zien. De boodschap was dan ook: Onderweg ben ik OFF-line, want social media en verkeer gaan niet samen. De overheid wilde benadrukken dat het juist voordelen heeft om in de auto niet bereikbaar te zijn. Zo kun je even afstand nemen van de stroom aan berichten als je in de auto stapt.  Het is geen straf om je telefoon op stil te zetten maar juist een verlossing.

Campagnemiddelen

De campagne bestaat bestond onder meer uit:

  • tv-spots;
  • radiospots;
  • banners
  • attentieborden en posters
  • website www.onderwegbenikoffline.nl

Media-inzet campagne

Media-inzet
MediumtypeBudget (€)GRP'sLooptijd
TV202.000,-840Weken 37-39 en 45 t/m 47
Radio78.000,-1.160Weken 37-39 en 45 t/m 47
Online: display80.500,-Weken 37-39 en 45 t/m 47
Branded content45.000,-November en december
Print: tijdschriften35.000,-Oktober en november
Attentieborden snelweg85.000,-September t/m december
Totale media-inzet526.000,-
Brontabel als csv (374 bytes)