Campagne 'Orgaandonatie'

Er zijn meer donoren nodig in Nederland. Veel mensen moeten namelijk lang wachten op een donororgaan. Voor sommigen komt een orgaan te laat. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zich registreren als orgaan- en weefseldonor.

Doel van de campagne

Beleidsdoelstelling: Verhogen van het aantal orgaantransplantaties.

Communicatiedoelstellingen (primair): Stijging van het aantal mensen dat heeft nagedacht over orgaandonatie; stijging van het aantal mensen dat positief staat tegenover orgaandonatie en een stijging van het aantal mensen dat positief staat tegenover orgaandonatie.

Doelgroep van de campagne: Primaire doelgroep: niet-geregistreerden die niet negatief tegenover orgaandonatie staan, met de nadruk op niet-geregistreerde twijfelaars. Secundaire doelgroep: potentiele nabestaanden.

Over de campagne

Campagnestrategie: Levens redden is voor de meeste mensen de belangrijkste reden om positief te staan tegenover orgaandonatie. Maar het blijft ook ver weg.

Verhalen van anderen over hoe zij omgaan met orgaandonatie, brengen het onderwerp dichterbij en maakt het persoonlijk (-relevant).

Campagneconcept: Op TV zag je mensen in beeld die luisterden naar de verhalen van bekenden/familie van mensen die een of meerdere organen hebben ontvangen of hebben gedoneerd. Online zijn er korte documentaires gemaakt. Hierin zie je de mensen in beeld om wie het gaat in de TV commercial. Zij vertellen hun verhaal.

Boodschap van de campagne: Een leven redden, je hebt het in je.  Echte verhalen laten zien hoe verschillende mensen vanuit hun persoonlijke situatie omgaan met orgaandonatie. orgaandonorworden.nl

De campagne “Een leven redden. Je hebt het in je” loopt sinds 2016, waarbij wederkerigheid een belangrijk uitgangspunt in de strategie is geweest.

Op 13 september 2016 heeft de TK ingestemd met het ADR. Het ADR is een initiatiefwet van de TK (Pia Dijkstra, D66). Sindsdien is de communicatiestrategie aangepast om beter in te kunnen spelen op het sentiment in de samenleving. De campagne richtte zich niet zozeer meer op de ja-registratie, maar op het vastleggen van jouw keuze in het donorregister. In 2017 heeft de behandeling van het ADR plaats gevonden in de EK. Dit heeft veel media-aandacht gegenereerd.

Website: www.orgaandonorworden.nl

Looptijd campagne 2017 : Vanaf week 40 t/m dec 2017.

Mediastrategie: TV is ingezet om zoveel mogelijk bereik te krijgen en aandacht voor het onderwerp orgaandonatie. Online is ingezet om dezelfde reden, maar mensen die minder tv kijken te bereiken.

Campagnemiddelen

De campagne bestond onder meer uit:

  • tv-spots;
  • online

Tv-spots

MANNENSTEM: Ja, Martijn, die had een ontzettend moeilijke tijd achter de rug.
En deze avond, ja, dat had gewoon een nieuwe start moeten zijn.
We fietsten samen naar huis toen het alweer licht werd.
En in een split second hoor ik een enorme klap.
Hij was tegen een lantaarnpaal aan geknald, hij was niet meer te redden.
Maar Martijn heeft met z'n organen wel vijf andere levens gered.
Ik heb nog steeds heel veel verdriet, maar ik ben ook wel heel erg trots op hem.

(Beeldtekst: Luister het hele verhaal op orgaandonorworden.nl. Een leven redden. Je hebt het in je. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijksoverheid. Beeldtekst: Bel 1400. Informatie van de Rijksoverheid.)

VROUWENSTEM: Ik werd heel lang gezien als een overbezorgde moeder.
Het was gewoon een leeg ventje dat daar lag.
Hij kon alleen nog huilen zonder tranen.
Uiteindelijk bleek voor Mike een harttransplantatie de enige optie.
Ja, hij was nog maar één, hè.
En als hij uiteindelijk dan toch een nieuw donorhart krijgt en je voelt dat z'n handjes en voetjes voor het eerst warm zijn dat is zo'n onbeschrijflijk gevoel. Zo dankbaar.

(Beeldtekst: Luister het hele verhaal op orgaandonorworden.nl. Een leven redden. Je hebt het in je. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijksoverheid. Beeldtekst: Bel 1400. Informatie van de Rijksoverheid.)

Media-inzet van de campagne

Media-inzet
MediumtypeBudget (���)GRP'sLooptijd
TV145396400Week 41-42
Online video123785Week 40-44
social181672Week 42-52
Totale media-inzet450853
Brontabel als csv (156 bytes)