Campagne 'Omgaan met depressie’

Depressie is nog altijd een moeilijk onderwerp om over te praten. Maar Hey helpt. Hey was een campagne die staat voor het begin van elk gesprek over depressie. Hey wil depressie voor iedereen bespreekbaar maken.

Doel van de campagne

Op dinsdag 9 januari 2018 startte het ministerie van VWS (Volksgezondheid) de campagne ‘Hey! Het is oké, maak depressie bespreekbaar’. Met deze campagne wil het ministerie van VWS het gesprek over depressie op gang brengen.

Depressie is nog altijd een moeilijk onderwerp om over te praten. Maar Hey helpt. Hey is een campagne die staat voor het begin van elk gesprek over depressie. Hey maakt depressie voor iedereen bespreekbaar. De Hey campagne wil mensen bewegen zich niet af te sluiten, maar over depressie te praten. De omgeving van iemand met een depressie oordeelt vaak minder hard als ze weten wat er aan de hand is. Daarnaast kan het een opluchting zijn om over je depressie te praten.

De campagne richt zich op drie doelgroepen: jongeren tussen 13-18 jaar, jonge vrouwen 18-35 jaar en omstanders van mensen met een depressie. Jongeren en jonge vrouwen hebben een groter risico op depressie dan gemiddeld.

Over de campagne

De nieuwe campagne bestond uit twee flights. Flight 1 werd ingezet in januari en februari. Flight 2 werd ingezet in de zomer.

De campagnemiddelen verwijzen naar de websites heyhelpt.nl en moodcamp.nl.

Campagnemiddelen

De campagne ging van start met een evenement waarbij de staatssecretaris met leerlingen van het Segbroek Collegein Den Haag de “Hey, het is ok. Maak depressie bespreekbaar”-vlag heeft gehesen.

Flight 1 bestond uit één tv-spot die ook is ingezet op social media. Daarnaast is op 7 februari 2018 het evenement ‘Moodcamp’ georganiseerd. Er ook inzet geweest van influencers en advertenties (print).

Flight 2 bestond uit een tv-spot die ook is ingezet op social media. Dit werd aangevuld met (online) radio en online nieuwsartikelen.

Moodcamp voor mensen met depressie en omstanders 

Moodcamp vond plaats op landgoed Mariënwaerdt in Beesd (Gelderland). Op Moodcamp werd onder andere een obstacle run gehouden (2 km lang met zo’n 10 hindernissen). Elke hindernis stond symbool voor een symptoom dat je kunt ervaren als je een depressie hebt. Het gaat niet alleen om de hindernis, maar ook over het perspectief om er weer uit te komen. Hierdoor is iedere hindernis een conversatiestarter. Zowel voor iedereen die zelf een depressie of depressieve gevoelens heeft als mensen die iemand kennen met een depressie. Ook was er een binnenlocatie met een podium voor sprekers en aanvullende activiteiten.

Media-inzet

Media-inzet

Media-inzet
MediumtypeBudget (€)GRP'sLooptijd
TV283.6071.1389 januari - 8 februari en 28 mei - 17 juni 2018
Radio73.6799894 juni -1 juli 2018
Online: display 57.08617 januari - 8 februari 2018
Online: video 59.22417 januari - 8 februari en 4 - 24 juni 2018
Online: overig130.8284 juni - 14 juli 2018
Print43.21030 januari - 8 februari 2018
Totale media-inzet647.634
Brontabel als csv (394 bytes)