Campagne 'Ik zorg'

Als we niks doen, ontstaat er de komende jaren een steeds groter tekort aan personeel in de sector zorg en welzijn. Daarom moeten meer mensen kiezen voor een loopbaan in zorg en welzijn en deze ook blijven voortzetten.

Doel van de campagne

Het ministerie van VWS is samen met de sector een campagne gestart richting (potentiële) werknemers. De campagne moet eraan bijdragen dat deze mensen de sector zorg en welzijn aantrekkelijk (blijven) vinden en het zien als interessante werkomgeving. Dit proces zal lang duren. Daarom loopt deze campagne 3,5 jaar.

Doelgroep

De campagne heeft twee belangrijke doelgroepen: werkenden in zorg of welzijn en potentiële werknemers. Met potentiële werknemers worden Nederlanders van 16 t/m 60 jaar die niet (meer) werken in zorg of welzijn bedoeld.

Andere doelgroepen zijn scholieren en studenten, die een opleiding in zorg of welzijn kunnen volgen. Daarnaast richt de campagne zich op omstanders van al deze doelgroepen.

Over de campagne

De campagne heeft de volgende doelstellingen:

  • Potentiële werknemers onderzoeken de mogelijkheden van werken binnen zorg en welzijn;
  • (Potentiële) werknemers kennen de breedte van de mogelijkheden van werken in zorg en welzijn;
  • (Potentiële) werknemers vinden zorg en welzijn een aansprekende sector;
  • (Potentiële) werknemers vinden zorg en welzijn een sector die bij ze past;
  • (Potentiële) werknemers hebben een positief beeld en gevoel bij werken in zorg en welzijn.

Campagne en media-inzet

De campagne Ik Zorg is in november 2018 gestart. Via de campagne laten zorgprofessionals zelf zien hoe mooi, betekenisvol, divers, uitdagend en spannend het werken in zorg en welzijn in werkelijkheid is.

De campagne was landelijk zichtbaar in november en december van 2018. Het grootste deel van het mediabudget ging naar TV en buitenreclame. Daarnaast zijn verschillende ondersteunende media gebruikt, zoals radio, online media en print. De uitingen verwezen naar de website www.ontdekdezorg.nl. Op deze website zijn alle portretten en verhalen zichtbaar. Daarnaast is er informatie te vinden over opleidingen, beroepen en vacatures. Ook is er de mogelijkheid tot persoonlijk advies.

Media-inzet van de campagne

Media-inzet

Media-inzet
MediumtypeBudget (€)GRP'sLooptijd
TV commercieel806.6441.0981 november 2018 - 6 januari 2019
Radio commercieel101.10095019 november - december 2018
Online: display 120.9831 november - 31 december 2018
Online: video 56.1331 november - 31 december 2018
Online: betaalde vindbaarheid15.9921 november -31 december 2018
Print176.635woensdag 19 december 2018
Buitenreclame518.99319 november 2018 - 2 januari 2019
Totale media-inzet1.796.480
Brontabel als csv (478 bytes)