Hulp en vragen bij coronabewijs
De meeste mensen kunnen via de app of website van CoronaCheck een coronabewijs regelen. Lukt het niet? Kijk of u hier een antwoord op uw vraag vindt.
Problemen met digitale middelen
Vraag hulp aan familie, vrienden, buren of in de bibliotheek
Informatie over het aanvragen van een coronabewijs vindt u op Coronacheck.nl. U kunt hulp vragen aan familie, vrienden of een buur. Ook hebben veel bibliotheken het Informatiepunt Digitale Overheid; zij kunnen u begeleiden. Op deze manier kunt u toch online een bewijs aanmaken en gelijk gebruiken. Het is ook mogelijk om zelf een papieren versie te downloaden en te printen.
Video's met extra uitleg
- Bekijk de uitleg over de CoronaCheck-app (YouTube).
- De video over de aanvraag van een papieren coronabewijs (YouTube).
Telefoonnummers
DigiD aanvragen
Als u digitaal en snel uw coronabewijs wilt ontvangen heeft u een DigiD nodig. U kunt eenvoudig een DigiD aanvragen. Heeft u ondersteuning nodig bij het aanvragen of gebruik van DigiD? Vraag om hulp aan familie, vrienden of een buur. Ook hebben veel bibliotheken het Informatiepunt Digitale Overheid; zij kunnen u begeleiden. Op deze manier kunt u toch online een bewijs aanmaken en gelijk gebruiken.
Geen DigiD: papieren bewijs aanvragen
Is dit niet mogelijk? Dan kunt u contact opnemen met de helpdesk van CoronaCheck via 0800 - 1421. U wordt dan doorverwezen naar een telefoonsysteem waar u zelf uw coronabewijs via de telefoon kunt aanvragen. Zorg ervoor dat u de volgende gegevens bij de hand hebt:
- uw BSN;
- en uw postcode (waarmee u staat ingeschreven bij de gemeente).
U krijgt uw QR-code om mee te reizen per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat dit minimaal 5 werkdagen kan duren.
Vindt u zelf het aanvragen via de telefoon lastig? Vraag om hulp aan familie, vrienden of een buur. Ook kunt u terecht bij de bibliotheek. De medewerkers kunnen u helpen om op deze manier een coronabewijs aan te maken.
Geprikt of getest bij GGD
Heeft u geen burgerservicenummer? Dan kan de GGD een coronabewijs voor u maken als u
- bent geprikt door de GGD; of
- positief op corona getest bent door de GGD.
U kunt dan een aanvraag QR-code voor mensen zonder BSN doen bij de GGD. De GGD controleert uw aanvraag. Misschien moet u hiervoor bij uw GGD langskomen. De GGD neemt binnen 15 werkdagen contact met u op. U krijgt uw QR-code om mee te reizen opgestuurd via een beveiligd mailsysteem. Of op locatie als u langs moet komen.
Geprikt bij huisarts of andere zorgverlener
Bent u gevaccineerd door een zorginstelling of uw huisarts? Vraag aan uw zorgverlener om een vaccinatiebewijs voor u printen.
U kunt een papieren coronabewijs uitprinten via de website CoronaCheck.nl.
Heeft u hulp nodig bij het maken van een coronabewijs? Vraag om hulp aan familie, vrienden of een buur. Ook hebben veel bibliotheken het Informatiepunt Digitale Overheid. Zij kunnen u begeleiden. Op deze manier kunt u toch online een bewijs aanmaken en gelijk gebruiken.
Heeft u meer hulp nodig? Bel dan naar 0800 1421. U wordt dan doorverwezen naar een telefoonsysteem waar u zelf uw coronabewijs via de telefoon kunt aanvragen. Zorg ervoor dat u de volgende gegevens bij de hand hebt:
- uw BSN;
- en uw postcode (waarmee u staat ingeschreven bij de gemeente).
U krijgt uw QR-code om mee te reizen per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat dit minimaal 5 werkdagen kan duren.
Heeft u geen computer en wilt u online een coronabewijs aanmaken? Of wilt u een coronabewijs uitprinten, maar heeft u geen printer? Vraag om hulp aan familie, vrienden of een buur. Ook hebben veel bibliotheken het Informatiepunt Digitale Overheid. De medewerkers kunnen u begeleiden. Op deze manier kunt u toch een bewijs aanmaken en dit gelijk gebruiken.
Is dit niet mogelijk? Lees met wie u dan contact kunt opnemen:
Gegevens met RIVM gedeeld of door GGD geprikt?
Neem contact op met telefoonnummer 0800 1421. U wordt dan doorverwezen naar een telefoonsysteem waar u zelf uw coronabewijs via de telefoon kunt aanvragen. Zorg ervoor dat u de volgende gegevens bij de hand hebt:
- uw BSN;
- en uw postcode (waarmee u staat ingeschreven bij de gemeente).
U krijgt uw QR-code om mee te reizen per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat dit 5 werkdagen kan duren.
Vindt u zelf het aanvragen via de telefoon lastig? Vraag om hulp aan familie, vrienden of een buur.
Ook kunt u terecht bij de bibliotheek. De medewerkers kunnen u helpen om op deze manier een coronabewijs aan te maken.
Geen gegevens gedeeld of niet door GGD geprikt?
Dan kunt u contact opnemen met de zorgverlener die u geprikt heeft. Deze kan dan een papieren coronabewijs voor u uitprinten.
Geprikt of getest bij GGD
Heeft u geen burgerservicenummer? Dan kunt u uw coronabewijs ophalen in de CoronaCheck-app. Dit kan als u:
- bent geprikt door de GGD; of
- positief op corona getest bent door de GGD.
Volg de stappen in de app om uw coronabewijs op te halen. U heeft hiervoor uw geboortedatum en patiëntnummer nodig. Uw patiëntnummer vindt u op de afspraakbevestiging die u van de GGD heeft ontvangen.
Lukt het niet om uw coronabewijs via de CoronaCheck-app op te halen? Dan kunt u ook een QR-code aanvragen voor mensen zonder BSN. De GGD controleert uw aanvraag en neemt binnen 15 werkdagen contact met u op. Soms vraagt de GGD u om langs te komen. U krijgt uw QR-code om mee te reizen opgestuurd via een beveiligd mailsysteem. Of op locatie als u langs moet komen.
Geprikt bij huisarts of andere zorgverlener
Bent u gevaccineerd door een zorginstelling of uw huisarts? Vraag aan uw zorgverlener om een vaccinatiebewijs voor u te printen.
U heeft geen mobiel internet nodig om CoronaCheck op uw smartphone te kunnen gebruiken. Of om de QR-code te laten zien. U heeft een internetverbinding nodig bij het ophalen van uw gegevens in de app om een coronabewijs te maken. Daarnaast moet de CoronaCheck 1 keer per 3 dagen online zijn om instellingen op te halen.
Ik heb nog vragen over...
Neem voor technische vragen contact op met de helpdesk van CoronaCheck. Deze is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 08.00 – 18.00 uur:
- vanuit Nederland 0800 1421 (gratis).
- vanuit het buitenland +31 70 750 37 20.
- per e-mail helpdesk@coronacheck.nl.
Bekijk voor alle actuele informatie de pagina Herstelbewijs als coronabewijs.
Vaccinatie gekregen bij de GGD
Heeft u uw vaccinatie(s) gekregen bij de GGD? En twijfelt u of u de informatie juist hebt aangegeven? Of heeft u problemen bij het maken van een vaccinatiebewijs? Neem dan contact op met de GGD via 0800 5090. Zij controleren dit voor u. Het kan daarna een aantal dagen duren voordat een aanpassing ook te zien is in CoronaCheck.
Gevaccineerd door huisarts, ziekenhuis of instelling
Bent u niet door de GGD gevaccineerd? Dan kunt u uw gegevens niet aanpassen. Uw huisarts, ziekenhuis of de instelling die u heeft gevaccineerd kan wel een papieren vaccinatiebewijs voor u uitprinten. Kijk op de website van de zorgverlener hoe dit werkt. Of stuur een e-mail. Doe dit pas als u ook echt een vaccinatiebewijs nodig heeft. Bij veel zorgverleners is het nu erg druk.
U kunt niet altijd een Nederlands coronabewijs ophalen via CoronaCheck als u gevaccineerd bent in het buitenland. In sommige gevallen kunt u uw buitenlandse vaccinatie in Nederland laten registreren. Daarna kunt u wel een coronabewijs aanmaken met de app of website van CoronaCheck.
Heeft u vragen over het coronavirus? U kunt terecht bij het publieksinformatienummer 0800 - 1351. Vanuit het buitenland belt u +31 20 205 1351. Dit nummer is open van maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 18.00 uur. Gesloten in het weekend en op feestdagen.
Heeft u vragen over het coronabewijs voor reizen? Neem dan contact op met het 24/7 BZ contactcenter: +31 247 247 247. Dit nummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.