Kinderpersconferentie minister-president Rutte en minister De Jonge over de aanpak van het coronavirus (16 februari 2021)

Kinderpersconferentie minister-president Rutte en minister De Jonge over de aanpak van de coronacrisis.

PRESENTATOR
Heren en dames, fijn dat jullie er zijn. Voor jullie een bekende zaal. Jullie kennen deze zaal. Het ziet er wel anders uit, hè?

RUTTE

Totaal. Dit hadden we veel eerder moeten doen. Wat ontzettend leuk en wat mooi dat dit kan. Echt heel veel dank dat jullie dit organiseren.

PRESENTATOR
Nou ja en ook fijn dat u hier de tijd voor neemt natuurlijk. Deze kinderen hebben vragen. Ook hebben heel veel kinderen vragen opgestuurd naar ons. Die zullen we ook natuurlijk aan bod laten komen. Niet allemaal, tienduizend is nogal veel, maar we gaan ons best doen. Maar u wilt nu eerst zelf iets vertellen, heeft u gezegd. Bij de gewone persconferenties, meneer Rutte, begint u altijd.

RUTTE

Ja.

PRESENTATOR

Dat is nu denk ik ook het geval?

RUTTE

Klopt.

DE JONGE

Laten we dat nu ook maar weer doen.

RUTTE

Ja.

RUTTE

Nee, om te beginnen: wat fijn om rechtstreeks met jullie te kunnen praten in deze persconferentie speciaal voor kinderen. En ik vind dat belangrijk, omdat ik me realiseer dat corona en het coronavirus ook jullie leven volledig op de kop heeft gezet. Alles is anders dan normaal. Een hele tijd konden jullie niet naar school toe, veel leuke dingen gingen niet door, zoals sporten, zoals dansles en muziekles. En misschien moest je zelfs wel in quarantaine, misschien ben je ziek geworden of misschien is iemand in jouw familie ziek geworden en misschien is er zelfs wel iemand die je goed kende overleden aan corona. En ik kan me voorstellen dat je zorgen hebt, dat je baalt van alles wat er niet kan en dat je misschien ook af en toe verdrietig bent. Dat is normaal, zulke gevoelens hebben we allemaal. Zulke gevoelens heb ik zelf ook.

En er zijn ook lichtpuntjes. Ik heb heel wat blije gezichten gezien toen de scholen weer open gingen vorige week. En natuurlijk was afgelopen weekend heerlijk: de sneeuwpret dat we even naar buiten konden allemaal. En toch is het op school nu anders dan jullie gewend zijn, normaal gesproken. Op sommige scholen dragen kinderen in de hogere groepen mondkapjes en dat zal best een beetje gek zijn. Je zit soms ook in kleine groepjes te werken met maar een paar andere kinderen. En dan zijn er ook kinderen die de ene dag naar school gaan en de andere dag niet. En ik heb zelf een nichtje, die gaat alleen ’s morgens of ’s middags naar school en is dan de andere helft van de dag weer thuis. Er zijn geen schooluitjes en straks is er ook geen eindmusical met een volle zaal met familie en vrienden, zoals je normaal gesproken het jaar afsluit. En ik denk wat voor de Groep Achters extra spannend is: je kunt ook niet even kijken op die middelbare school waar je misschien hierna naartoe gaat, je kunt daar niet even zomaar binnenlopen om te kijken hoe het daar is. En ik weet zelf nog hoe leuk het is om even te gaan kijken op de school die je ouders voor jou bedacht hebben, of het ook echt een leuk gebouw is en of er een boom in de tuin staat waarbij je kunt wegdromen. Dus ik kan me voorstellen dat dat lastig is.

Maar hoe moeilijk het soms ook lijkt en hoe lang het ook allemaal duurt, jullie kijken in de eerste plaats naar wat er wel kan in plaats van wat er niet kan. En in die zin zijn jullie ook echt een voorbeeld – en dat wil ik hier vandaag zeggen – voor volwassenen in Nederland. Jullie zijn een voorbeeld. En daarom wil ik vanaf deze plek tegen alle kinderen in Nederland zeggen, recht uit het hart: dank jullie wel! Het is niet makkelijk, maar jullie houden vol en dat is fantastisch. En volgens mij denkt Hugo de Jonge, de minister van Volksgezondheid, daar precies zo over.

DE JONGE

Absoluut, daar ben ik het zeer mee eens, ben ik het zeer mee eens. En toch kan ik me ook voorstellen dat je soms denkt: waarom gaat er nou zoveel niet door? Ik ben toch niet ziek? Dat zal je best wel eens denken en dat klopt ook. Want veel mensen, zoals kinderen, worden maar een beetje ziek van corona. En toch gelden heel veel regels ook gewoon voor jullie. Want ook al word je zelf niet heel erg ziek van het coronavirus, je kunt wel anderen besmetten. En als dat gebeurt, kan iemand anders natuurlijk wel heel flink ziek worden.  Opa en oma bijvoorbeeld. Nou en juist voor hen en voor de mensen die in de zorg werken, passen we nu extra goed op.

Want in die zorg is het al heel lang, heel erg druk. Zo druk, dat het soms niet eens meer goed lukt om alle mensen even goed te helpen. En dat is niet leuk en dat duurt ook al heel erg lang. Maar het gaat ook weer over en dat kan omdat er nu vaccins zijn. Want die gaan ons beschermen tegen het virus, net zoals je zelf waarschijnlijk al heel veel inentingen hebt gehad tegen ziekten die juist daarom nu bijna niet meer voorkomen. Zodra er genoeg mensen ingeënt zijn, dan wordt alles weer gewoon: dan kun je opa en oma weer knuffelen dan zijn er weer voetbalwedstrijden, dan kun je weer op vakantie. We weten alleen nog niet precies wanneer dat is en dus moeten nog wel even doorzetten. Maar we blijven kijken naar wat er wel kan. En je zult ons nog vaak hier op deze plek horen zeggen dat we ons aan de regels moeten houden: het handen wassen en het afstand houden. Jullie kunnen het vast al dromen.

Nu is het zo dat op dit moment sommige kinderen het moeilijker hebben dan andere, bijvoorbeeld omdat het bij sommige kinderen thuis al niet zo fijn was en ze daar nou nog vaker zijn en bijna niet meer op school zijn. En ken je zo iemand, dan kan je diegene helpen, door niet stil te blijven maar je ouders of leraar te vertellen wat je weet en om hulp te vragen. Nou, dat was onze vraag aan jullie, maar ik denk dat jullie vooral heel veel vragen hebben aan ons. Dus brand maar los!

PRESENTATOR

Klopt helemaal. Dank u wel voor deze woorden in ieder geval, u heeft al heel veel genoemd. We gaan daar zo meteen uitgebreider op in en preciezer dingen over vragen. Maar de eerste vraag, Milou, die komt van May.

PRESENTATRICE

Ja, May, jouw vraag vonden we wel een goeie om mee te beginnen. May, je bent zelf doof, dus jij stelt je vraag in gebarentaal. Kom maar op met je vraag.

KIND

Hebben jullie wel eens discussie over de maatregelen of niet?

RUTTE

Nou, behoorlijk. Behoorlijk.

DE JONGE
Zeker, ja.

RUTTE

Wij samen... Want het is nooit precies het een of het ander, je moet altijd kiezen. En dat betekent dus dat het, ja, ook af en toe heel lastig is. We hebben eigenlijk nooit ruzie gehad in het afgelopen jaar, het is altijd in goeie sfeer gegaan, maar we hebben soms wel even heftige gesprekken. En dan bel je elkaar ’s avonds laat nog eens even op van ‘waar staan we?’. Maar eigenlijk wel altijd op een prettige manier. En ook met de andere collega’s in het hele kabinet, soms hele heftige discussies. Logisch, maar altijd wel houden we de sfeer goed. Dat is heel belangrijk. We gaan niet echt ruzie maken.

PRESENTATRICE
Niet echt ruzie zegt u. Nooit?

RUTTE

Nee, hebben we niet gehad. We hebben wel even dat we inhoudelijk, op de inhoud, dus ‘wat ga je nou doen?’ – en dat was vorig jaar oktober, november, was dat echt even lastig – dat we wel een paar moeilijke vergaderingen hadden, een paar moeilijke bijeenkomsten. Maar er is toch iedere keer, zijn we erin geslaagd met een koekje en een beetje lasagne om het weer goed te maken.

PRESENTATOR
Dat klinkt goed. Vandaag, daar wil ik toch ook even bij stilstaan, de avondklok – daar ging het in het nieuws natuurlijk vandaag veel over – de rechter zei dat die moet stoppen en u wil dat niet. Hoe zit het?

RUTTE

Ja, die avondklok is vervelend. Overigens is er heel veel steun in Nederland voor de avondklok, gelukkig, maar hij is toch vervelend. Want het is nogal wat om te zeggen tegen mensen: je mag na negen uur ’s avonds tot half vijf ’s morgens niet de deur uit tenzij je een heel goed verhaal hebt, een heel goed excuus hebt. Maar de rechter heeft vandaag gezegd: ja, eigenlijk kan die zo niet. Wij vinden dat die wel kan, dus we hebben nu gevraagd aan een hogere rechter om dat te bekijken en ook tegelijkertijd ervoor te zorgen dat die dan vanavond wel door kan gaan en ook morgenavond en donderdagavond, omdat waarschijnlijk die rechter er pas later deze week naar gaat kijken: dat in de tussentijd die avondklok door kan. En we gaan ook nog weer naar de Tweede Kamer, dus die grote zaal met de 150 mensen, gaan we ook toe om nog weer een extra wet te maken om nog eens een keer extra te laten zien hoe belangrijk het is dat we die avondklok houden.

PRESENTATOR

Goed, wordt vervolgd.

RUTTE

Ja, wordt vervolgd.

PRESENTATOR
Meneer de Jonge, een heel andere vraag over hoe het op scholen is. Die kregen we veel binnen, onder andere van Eva, Lotte en Isabel. En zij vragen: waarom moeten kinderen uit groep 7 en 8 nu ineens een mondkapje op op school?

DE JONGE

Nou het moet niet, het mag. En sommige scholen kiezen daar inderdaad voor. Wat we heel lang hebben gedacht – en dat zagen we ook uit de onderzoeken – is dat kinderen eigenlijk zelf er bijna nooit ziek van werden op de basisschool, kinderen in die leeftijd en dat de kinderen ook eigenlijk bijna nooit een ander besmetten. Maar het kwam wel af en toe voor, maar niet heel veel. En nu met die Britse variant zien we dat het wel ietsje meer voorkomt bij kinderen. En dat is de reden dat we hebben gezegd: die kinderen die al wat ouder zijn, die al bijna eigenlijk in de leeftijd zijn van de middelbare school, daar moet je toch wel ietsje beter opletten. Dus sowieso hebben we nu afgesproken: als er een kind in de klas ziek is en getest wordt en die blijkt dus inderdaad ziek te zijn, dan moet sowieso de hele klas testen. Dat is de afspraak die we in heel Nederland hebben gemaakt. En sommige scholen hebben gezegd: nou dan gaan wij ook nog extra opletten met een mondkapje. Dat is wat sommige scholen extra doen.

PRESENTATOR

Ja. Veel kinderen vinden het toch een beetje verwarrend, zeggen ze tegen ons. Moeten we nou wel een mondkapje op, eerst hoefde het niet, nu moet het wel? Ja...

DE JONGE

Ja, nou het moet dus niet, behalve als het van je school moet. Maar het moet niet van ons, het moet niet van het kabinet. Sommige regels wel hè, maar deze niet. Maar dit is een extra veiligheidsmaatregel die een school zelf kan nemen.

RUTTE

Ja.

PRESENTATOR
Een dringend advies?

DE JONGE

Ja, nou ja van de school, ja.

PRESENTATRICE

Meneer Rutte, voor achtstegroepers een heel belangrijk moment dat eraan komt is die eindtoets. En daar hebben veel kinderen een vraag over. Imran, jij ook hè?

KIND

Ja, mijn vraag is aan meneer Rutte: gaan de eindtoetsen door?

RUTTE

Ja.

KIND

Oké, dank u wel.

RUTTE

Ja, gaan door. Is belangrijk.

PRESENTATRICE

Beloofd?

DE JONGE

Ga je hem goed maken, denk je?

KIND

Ja, ik denk het wel.

DE JONGE
Ja?

RUTTE

Ja. En weet je wat je daarna gaat doen, waar je heen wilt?

KIND

Ja, naar een hogere school voor HAVO-advies.

RUTTE
Oké, mooi, ja. Leuk. Spannend.

PRESENTATOR

Ja, de eindtoets is dan belangrijk . We kregen ook vragen en u zei daar net ook al iets over, van kinderen die willen weten of ze op kamp kunnen, of schoolreisjes doorgaan, of de eindmusical voor groep 8 – ook zo’n belangrijk moment – of dat door kan gaan? U zei dat dat niet kon. Is dat inderdaad al duidelijk dat dat inderdaad er niet inzit dit jaar?

RUTTE

Je hoopt natuurlijk dat de hemel openbreekt en het prachtig weer wordt. Ik bedoel niet letterlijk, maar dat ineens alle cijfers dalen, dat het ineens heel erg goed gaat. Maar dat is niet, dat is niet waarschijnlijk. Het meest logische is toch dat het een beetje kwakkel blijft en dat het misschien zelfs weer ietsje slechter wordt en dan kun je niet grote groepen bij elkaar. Dus ja, je hoopt van harte natuurlijk dat er weer wat kan. Maar als je heel eerlijk nou zou moeten kijken, april/mei/begin juni, kun je dan alweer grote groepen bij elkaar? Ik ben daar... Ik twijfel daarover, ik denk dat dat niet heel waarschijnlijk is.

PRESENTATOR

Het blijft een beetje kwakkel, zegt u?

RUTTE

Ja, ja. Maar we gaan wel natuurlijk kijken de komende tijd wat er weer kan. Want je moet wel op een gegeven moment ook weer iets weer verruimen, zoals jullie nu ook naar school gaan.

PRESENTATRICE

Ja ik sta ondertussen bij Joris en jij net als Xavi trouwens op de middelbare school. Die zijn nog steeds dicht. En jij zit dus nog steeds thuis.

KIND

Mijn vraag was: wanneer denkt u dat de middelbare scholen weer open kunnen?

DE JONGE

Nou we hopen dat dat niet zo heel erg lang meer duurt, maar of ze helemaal open kunnen, dat weet ik dan ook weer niet. Want of ze helemaal weer open kunnen net als vroeger, dat denk ik dat we daar nog niet zijn. Want je moet afstand houden, anderhalve meter afstand houden. Nou dan passen de kinderen waarschijnlijk al niet meer in het schoolgebouw de hele dag. Dus dat zal waarschijnlijk dan toch iets worden als: ’s ochtends wel en ’s middags niet ofzo, of ’s ochtends op school en dan ‘s middags thuis les of om de dag of wat dan ook. Dus daar gaat de school waarschijnlijk een oplossing voor bedenken. Maar we hopen wel dat het niet zo heel lang meer duurt voordat de scholen voor voortgezet onderwijs weer opengaan. Maar helemaal zeker weten, dat doen we nu nog niet en we willen daar volgende week dinsdag – op 23 februari – een besluit over nemen.

KIND

Oké, bedankt.

PRESENTATOR
Dan meer nieuws. Ja meneer De Jonge, veel kinderen vragen zich ook af waarom achtstegroepers nu wel naar school mogen, want de basisscholen zijn weer open, maar kinderen in de brugklas dus niet. Ja, die schelen soms niks in leeftijd.

DE JONGE

Ja.

PRESENTATOR

Ja, waarom is het dan zo dat de een wel mag en de ander..., de ene twaalfjarige bij wijze van spreken wel en de andere niet?

DE JONGE

Nou ja, dat snap ik heel goed en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen hoor die helemaal niet zo makkelijk uit te leggen zijn. Maar ja, je moet ergens een keer, ja, een keuze maken natuurlijk. We hebben toen gezegd: als je kijkt naar de basisscholen, daar zie je dat kinderen elkaar nou ja meestal niet besmetten, die spelen niet een hele grote rol in het elkaar besmetten dus ja op de basisscholen is het sneller veilig te maken dan op de middelbare scholen. En vaak gaat het ook gewoon over een optelsom. Eigenlijk zou je kunnen zeggen: overal waar mensen contact kunnen maken met elkaar, daar kunnen ook besmettingen plaatsvinden. Dus als je nou kijkt naar alle maatregelen die we nemen – of het nou gaat over de winkels of over de scholen of over het thuiswerken – alle maatregelen die we nemen gaan eigenlijk over het zo min mogelijk, ja, zorgen dat mensen contact hebben met mekaar.

PRESENATOR
Ja. Maar nu is het in België bijvoorbeeld zo dat de basisscholen open zijn, maar de eerste en de tweede klas van de middelbare, de brugklassers en de tweedeklassers zeg maar die mogen ook naar school. Waarom kan dat hier niet?

DE JONGE

Ja. Nou dat zou eventueel ook kunnen. Kijk liefst zou ik eigenlijk nog iets meer van het voortgezet onderwijs open doen, daar gaan we dus volgende week over vergaderen, gaan we zondag over vergaderen in het Catshuis en dan dinsdag weer met de collega’s. En dit is precies de manier eigenlijk waarop we aan het kijken zijn van: nou ja, als we nou kijken naar de cijfers, hoe goed gaat het dan eigenlijk? Nou heel eerlijk over die cijfers: ze gaan wel naar beneden, maar we weten ook dat er waarschijnlijk gewoon weer een derde golf aankomt. Dus dan is de vraag: nou als je dat nou weet, dat dat eraan komt, kun je dan heel erg veel? Nou waarschijnlijk kun je niet heel erg veel. Maar je kunt ook niet de scholen maar dichtlaten tot aan de zomervakantie. Dat is natuurlijk ook geen doen. Dus kijken we wat we toch weer wel kunnen en daarbij vinden we het voortgezet onderwijs wel ongeveer het allerbelangrijkste wat er nu is.

PRESENTATRICE

Ja, meneer De Jonge: dat thuisonderwijs, dat is voor veel kinderen echt best wel lastig. Voor Rosalie bijvoorbeeld hè, hier naast me. Want jij had meerdere thuiswerkplekken hè? Dat vond je lastig. Ja. Daar heb je dus ook een vraag over, aan meneer De Jonge. Wat wil je vragen?

KIND

Kunnen jullie beloven dat de scholen ook niet meer dicht kunnen?

PRESENTATRICE
Nooit meer.

KIND

Nou, nooit meer...

DE JONGE

Dat is wel een goeie van je, want dat is precies eigenlijk waar we het over hebben gehad.

RUTTE

Precies waar we het vandaag over gehad hebben. Ja.

DE JONGE

Kijk als je nou nadenkt over wat je weer zou kunnen, dan kun je bijvoorbeeld zeggen: nou, alle scholen weer open. Dat is wel heel erg veel, dus je misschien moet je wel denken in kleinere stapjes. Of je kunt zeggen: alle winkels weer open. Maar dat is heel veel en je moet misschien wel denken in kleinere stapjes. En als je dan denkt in kleinere stapjes, hebben we over de scholen nou net gezegd – jij zei dat ook hè – van: als je hem dan, als je die dan weer met stapjes gaat openen, ja kun je eigenlijk ook niet meer terug.

RUTTE
Ja.

DE JONGE

Dus de basisscholen weer dicht, hmm, moeten we eigenlijk maar niet meer aan beginnen. En als we straks weer een stapje zetten in het voortgezet onderwijs, ja dan is het niet verstandig om ook weer een stap terug te zetten. Dus je moet het doen als het kan en daarna ook eigenlijk niet meer terug. Want dat jojoën, heen en weer hè, voor scholen, dat is niks joh.

RUTTE

Nee.

PRESENTATRICE

Ja. Meneer Rutte, het ging natuurlijk daardoor ook heel veel over de achterstanden die kinderen hebben opgelopen door dat thuisonderwijs.

RUTTE

Ja.

PRESENTATRICE
En Khadija, daar heb jij nog een vraag over hè?

KIND

Wanneer denkt u, heeft u al plannen om de achterstanden van kinderen te verbeteren?

RUTTE

Een ontzettend goeie vraag, want die kinderen lopen achterstanden op hè, hoezeer jouw, jullie juffen en meesters en ook leraren en leraressen proberen om op afstand dat onderwijs te geven, al Zoomend en Teamend en Webexend. Er komt een achterstand en ook daar hebben we toevallig vandaag over gesproken en de ministers die erover gaan, dat zijn Arie Slob voor jullie scholen – basis- en voortgezet onderwijs – maar ook Ingrid van Engelshoven – Ingrid gaat over het mbo en het hbo en de universiteiten – die hebben een heel plan gemaakt, echt een heel uitgebreid plan, kost ook veel geld, samen met alle deskundigen uit de wereld van de basisscholen, uit de wereld van de middelbare scholen en alle anderen, een heel plan gemaakt om die achterstanden te gaan inlopen. En dat is echt ingewikkeld. Want je moet dan kijken: kun je extra lesgeven, kun je misschien aan het einde van het schooljaar wat langer doorgaan, welke kinderen kun je – daar hebben we het ook vorige week al over gehad als het gaat om het eindexamen op de middelbare scholen – nog een keer extra laten herkansen, tel je alle cijfers mee? Nou al die dingen wordt naar gekeken en ja, ik denk dat daar een goed plan uitkomt, om zo veel mogelijk ervoor te zorgen dat jullie allemaal mee worden gesleurd naar die eindstreep van het coronavirus. We moeten allemaal naar die eindstreep. Jullie moeten zo goed mogelijk die school afronden of in ieder geval dit jaar en degenen die eindexamen doen etcetera. Dus daar werken we met z’n allen vreselijk hard aan, hele goeie vraag.

PRESENTATOR
Goed. Nu tijd voor wat persoonlijkere vragen. Kinderen willen namelijk ook graag weten of jullie je altijd aan de coronaregels houden.

RUTTE

Nou ja, er zijn wel foto’s opgedoken in april, in het Tweede Kamergebouw, waarbij Hugo de Jonge en ik te dicht bij elkaar liepen. Dus dan zie je toch hoe snel die anderhalve meter, als je zo intensief samenwerkt, weer wat verrommelt. Daar hebben we echt van geleerd toen we die foto’s zagen. Die verschenen toen op een website, GeenStijl of een andere website.

DE JONGE

Nou er zijn er wel meer gemaakt, denk ik, ja.

RUTTE

Ja. En af en toe ook als je in de Kamer zit, dan zitten we heel ver uit elkaar en dan gebeurt er iets en dan moet je even iets aan elkaar laten zien en dan ga je toch heel even, zeg je: joh, kijk even.

DE JONGE

Of je hebt een heel grappig filmpje op je telefoon, dat wil je dan toch even laten zien en voor je het weet sta je dan toch te dicht bij mekaar.

RUTTE

Ja.

PRESENTATOR

Ja, wel herkenbaar denk ik hè?

PRESENTATRICE

En ik heb hier wel een vraag, een persoonlijke vraag van Rosalie, die hier wel heel goed op aansluit volgens mij. Rosalie, wat is die vraag?

KIND

Hebben jullie weleens blunders of ja, dingen gedaan die eigenlijk niet mogen of je verspreken tijdens de persconferenties of tijdens de overleggen?

PRESENTATRICE
Ja, de gênante dingen willen we weten eigenlijk hè, ja.

RUTTE

Ze duren... Wij praten dan wat langer hè, we hebben nu vrij kort iets tegen jullie gezegd om zo veel mogelijk vragen van jullie te krijgen. Als we de andere persconferentie doen, hebben we een iets langer verhaal. Nou dat kun je doordenken, dus als daar fouten in zitten heb je het wel erg verprutst. Maar daarna hebben we nog een uur vaak gesprekken met de journalisten. We beginnen om 19.00 uur, gaat soms door tot 20.15 uur. En het is echt wel voorgekomen dat we later in Kamerbrieven dan moesten uitleggen hoe het echt zat.

DE JONGE

Ja.

RUTTE

Dat ik iets had gezegd wat net niet helemaal klopte, nou gewoon...

DE JONGE

Of dat we daarna op het journaal zagen dat we dachten: ja, zo hadden we het misschien eigenlijk beter kunnen vertellen want dit is veel duidelijker dan hoe wij het hebben gezegd. We hebben ook eens een keer, toen we hier binnenkwamen, weet je nog dat toen de deur op slot was?

RUTTE

Ja, hebben we ook gehad.

DE JONGE

Stonden we daar de hele tijd te wachten in het halletje, toen zei de voorlichter: nou, nu is het wel 19.00 uur, nu moet je naar binnen gaan. En toen wilden we naar binnen gaan, zat de deur op slot.

RUTTE

Ja. En een keer met Jaap van Dissel, helemaal aan het begin, mochten we geen handen meer schudden.

PRESENTATRICE

Ik wou net zeggen.

RUTTE

Dus ik hou hier een hele toespraak ‘stop met handen schudden’ en ik sluit af met z’n hand schudden.

PRESENTATOR

Ja.

PRESENTATRICE

Dat is niet zo handig, hè?

PRESENTATOR
Een boel blunders dus.

RUTTE

Echt zo’n klunzige actie, ja.

PRESENTATOR
Ja, nou dan weten jullie dat ook hè, ze maken ook genoeg blunders.

RUTTE

En dat moet je ook wel – dat is niet goed, maar het is ook, ja het hoort erbij.

PRESENTATOR
Dat kan gebeuren.

RUTTE

Absoluut.

PRESENTATOR
Het kan gebeuren. Het is nu een moment om te wisselen: Corline en Irma gaan wisselen van plek.

DE JONGE

Ja, wanneer stopt ze dan?

RUTTE

Hehe, als jij stopt met praten.

PRESENTATOR
En dat is nodig, ook wel goed om te weten voor iedereen die zit te kijken: het kost namelijk heel veel energie om zo lang te tolken. En om te voorkomen dat er fouten worden gemaakt, wisselen ze dus na verloop van tijd. Dus daarom staat Corline er nu.

DE JONGE

Maar in het begin, over blunders gesproken, in het begin deed jij het in je eentje en toen weet ik nog, toen kwam er een tweede tolk bij en weet je wat ze toen zeiden: oh, dat is vast omdat die De Jonge altijd zo lang aan het praten is.

PRESENTATOR

Oh.

DE JONGE

Echt hoor.

PRESENTATOR

Dat laten we voor wat het is. Tijd voor een serieuze vraag. Kinderen zijn ook benieuwd hoe jullie aan hen denken als jullie beslissingen nemen. En ik snap eerlijk gezegd wel dat ze dat denken, want ja het gaat in het nieuws bijvoorbeeld heel veel over het aantal mensen dat in het ziekenhuis ligt, mensen die op de intensive care liggen en dat zijn nooit kinderen. Het lijkt erop dat er bij de maatregelen eerst aan volwassenen wordt gedacht en daarna pas aan kinderen. Waarom is dat?

DE JONGE

Toch denk ik dat het niet zo is, ik denk dat het niet zo is. Een paar dingen. Kijk een is: je hebt eigenlijk niet echt een keuze, omdat je gewoon maatregelen moet nemen om dat virus onder controle te houden. Want als we dat niet zouden doen, ja dan worden alle vaders en moeders en alle opa’s en oma’s ziek, waarvan een flink deel ook in het ziekenhuis komen te delen. En dan komen er zoveel mensen in het ziekenhuis te liggen dat als je voor iets anders naar de dokter zou willen, is er helemaal geen plek meer. Dus we hebben niet echt een keuze, je moet maatregelen nemen. En juist als we maatregelen nemen, denken we juist heel goed na van ‘ja, sommige mensen die hebben last van het virus, maar sommige mensen hebben juist vooral last van de maatregelen tegen het virus en hoe zouden we dat nou zo veel mogelijk kunnen dempen of kunnen voorkomen of kunnen verzachten?’. Bijvoorbeeld als het gaat over bedrijven, die geven we natuurlijk heel veel steun, maar ook als het gaat over andere groepen mensen, bijvoorbeeld ook jongeren. Neem de basisscholen, toen weer open. Eigenlijk als je gewoon alleen maar naar de cijfers zou kijken, was dat misschien niet zo heel erg verstandig, want het zou wel degelijk kunnen dat daardoor de besmettingen weer toe zouden nemen. En toch hebben we gezegd: we doen het toch, dan moeten we maar andere maatregelen nemen, maar we doen het toch die basisscholen, omdat het voor kinderen zo belangrijk is.

PRESENTATOR
Maar de basisscholen gingen in december dicht. Ja dat was ook om de ouders thuis te houden, kinderen waren daar de dupe van.

DE JONGE
Dat was een neveneffect. Ja, dat is er zo. Ja, dat was eigenlijk, was dat een bij-effect, ja klopt. Ja.

PRESENTATRICE
Dan gaan wij het hebben over het vaccineren, want daar is al volop mee begonnen, maar vooral bij de ouderen natuurlijk.

RUTTE

Ja.

PRESENTATRICE

Maar daar hebben heel veel kinderen ook een vraag over. En Xafi heeft daar ook een vraag over.

KIND

Goedemiddag minister-president en minister. Weten jullie of er een vaccin komt voor kinderen, zodat ze weer in teamverband kunnen gaan sporten en tegen andere clubs en of de scholen weer open gaan?

PRESENTATRICE

Vind jij heel belangrijk hè, als voetballer?

KIND

Ja, precies.

RUTTE

Ja, je kunt nu wel al denk ik in je eigen sportclub, kunnen jullie partijtjes doen. Maar je kan nog niet echt een competitie doen met andere clubs en dat mis je natuurlijk gewoon enorm denk ik.

KIND

Ja, precies.

DE JONGE
Kijk we zijn begonnen, we hebben heel weinig vaccins en we krijgen iedere week, krijgen we een beetje van de vaccins die er nu zijn, krijgen we een beetje van de vaccins binnen. Nou laten we blij zijn dat er zo snel al vaccins zijn gemaakt. Dat is natuurlijk heel knap van alle wetenschappers en van de mensen die die vaccins hebben ontwikkeld, maar ja we krijgen ze nu nog maar in hele kleine beetjes binnen. En dat is jammer, want we zouden eigenlijk iedereen in één keer willen doen, dan zijn we er gewoon vanaf. Maar dat kan nu eenmaal niet. Dus we moeten kiezen en dan hebben we gekozen eerst voor de mensen die het meest te lijden hebben onder dat virus. Dus de oudste ouderen, mensen die in een instelling wonen voor gehandicaptenzorg en de mensen die voor hen zorgen. Daar beginnen we mee. Nou en ik denk dat we met die groep eigenlijk wel klaar zijn op de rand van de lente en dat helpt heel erg, want dat voorkomt namelijk dat zij ziek worden en eraan overlijden bijvoorbeeld. Nou, dan gaan we met de groep die ook wel kwetsbaar is, maar ietsje minder kwetsbaar dan die alleroudste ouderen, gaan we verder. En uiteindelijk gaan we iedereen van 18+ doen en heel misschien – want jij vroeg ‘komen er dan ook vaccins voor kinderen?’ – nou misschien wel. Dat weten we nu nog niet zeker, maar er wordt op dit moment onderzoek gedaan, onder andere in Engeland wordt er onderzoek gedaan bij kinderen en kijken we of dat ook nodig is. Het zou kunnen dat dat op enig moment toch nodig blijkt, ja.

KIND

Dank u wel voor uw antwoord.

DE JONGE

Nou ook al eerder dan dat je gevaccineerd bent kun je weer gewoon voetballen hoor, want als... Stel dat nou alle volwassenen zijn ingeënt, nou dan kun jij gewoon voetballen hoor. Echt wel. En ietsje eerder ook nog wel.

PRESENTATOR
Ik heb een heel andere vraag voor u, die stuurde Norag in. Meneer Rutte: of u wel eens een nachtmerrie hebt gehad over corona?

RUTTE

Niet dat ik mij herinner, nee. Ik heb wel, ik heb wel een paar keer slecht geslapen, omdat ik me echt heel erg zorgen maakte over de cijfers, dat je het heel erg zag oplopen. Dat was natuurlijk in maart/april vorig jaar, maar ook weer in oktober, toen het weer zo opliep, dat ik echt dacht: hebben we het voldoende gedaan, nemen we de goede maatregelen en als we ze nemen, wat een enorm gevolg heeft dat voor zoveel mensen? Maar dat was meer dat je ’s nachts een beetje ligt te woelen dan echt een nachtmerrie.

PRESENTATOR

Goed, niet dat u er wakker van schrikt?

RUTTE

Nee, maar dan wel een beetje zo moeilijk in slaap komen weet je wel. Dat piekeren, dat piekeren.

PRESENTATOR
Ik begrijp het.

PRESENTATRICE

Minister-president en minister, jullie moeten natuurlijk wel tijdens die persconferenties vaak slecht nieuws brengen: strengere regels, mensen mogen nog minder. Er zijn ook best wel wat mensen die daar boos over worden. En daar heeft Ninte een vraag over.

KIND

Ja, ik heb een vraag voor meneer De Jonge. U krijgt veel positieve reacties, maar ook negatieve. Wat vindt u eigenlijk precies van die reacties en wat doet u daar eigenlijk mee?

DE JONGE
Ja. Nou kijk, soms krijg je kritiek omdat mensen het gewoon niet eens zijn met wat je vindt of wat je zegt of wat je doet. En ja, dat mag, dat hoort ook gewoon. En dan moet je naar die kritiek kijken en dan moet je denken: nou, als ze gelijk hebben dan ga ik er iets mee doen en als ze ongelijk hebben ga ik er niks mee doen. Maar soms is het heel, zijn het echt hele lelijke reacties. Dan is het niet zomaar kritiek, maar dan is het echt heel erg lelijk.

PRESENTATRICE

Want u wordt wel eens ook op straat achtervolgd door mensen die u dan blijven lastig vallen.

DE JONGE
Ja, vandaag nog. Ja.

PRESENTATRICE

Hoe gaat u daar dan mee om?

DE JONGE
Nou, daar kun je maar het beste gewoon niet te veel van aantrekken. Weet je, je moet altijd maar denken... Kijk, ik denk dat er heel veel mensen zijn, die bedoelen het misschien niet zo persoonlijk, maar zijn eigenlijk gewoon heel erg ongelukkig met hun eigen leven. Omdat ze heel erg verdrietig zijn over wat er is gebeurd of heel boos of heel teleurgesteld. En dan zien ze jou lopen en dan denken ze: ja, maar dat is die man die verantwoordelijk is voor al het verdriet in mijn leven, daar ga ik nou eens even heel erg lelijk tegen doen. Maar ja, dat gaat dan eigenlijk niet echt over mij, dat gaat dan eigenlijk meer over die mensen zelf natuurlijk. Dus ja, zo moet je het dan ook maar een beetje zien.

KIND

Bedankt voor het antwoord.

PRESENTATOR
Ja, ze bedanken allemaal voor uw antwoord, dat is mooi. 

DE JONGE
Dat gebeurt normaal nooit.

PRESENTATOR

Meneer Rutte, u was afgelopen zondag jarig.

RUTTE

Ja.

PRESENTATOR

Gefeliciteerd alsnog.

RUTTE

Dankjewel!

PRESENTATOR
Kate wist dat ook en zij mailde ons dat ze benieuwd is hoe u uw verjaardag heeft gevierd.

RUTTE

Ja, je mag natuurlijk maar op bezoek, één keer op bezoek bij iemand. Dus ik ben ’s avonds bij familie op bezoek gegaan en ik heb overdag heerlijk door de stad gewandeld. Ik ben geen briljante schaatser, dus ik denk ‘laat maar even’, ik heb ook geen goeie schaatsen op dit moment. Dus ik ben een hele grote wandeling door Den Haag gaan maken. En het was zo mooi zondag. En dan kijken overal waar het gevroren had en, nou, waar mensen aan het schaatsen waren. Dus ik heb wel een heerlijke dag gehad.

PRESENTATOR
U was wel echt jarig?

RUTTE

Ik was echt jarig. En het weer hielp zo mee. Het was, ja, het was echt een prachtige zondag.

PRESENTATRICE

Ja, wie ook binnenkort jarig is, is Ninte en daar heb jij ook nog een vraag over he?

KIND

Ja, door corona kunnen we natuurlijk niet verjaardag vieren met veel mensen en dat mis ik enorm. Wanneer denkt u dat we weer met veel mensen kunnen uitnodigen op verjaardagen?

RUTTE

Ja, kijk... Tot en met twaalf, tot dertien mag je wel iets meer mensen natuurlijk ontvangen thuis. Maar inderdaad, het is waar: dertien en ouder, als je dertien jaar of ouder bent... Hoe oud ben jij zelf?

KIND
Ik ben twaalf jaar.

RUTTE

Ja, dus dan zit je, ja, een beetje op die grens. En dan kun je er maar eentje ontvangen, maar één persoon eigenlijk, hè, vanaf dertien jaar en ouder. Dus dat is echt vervelend. Dat zal nog wel heel even zo blijven, omdat we, ja, nog steeds zien dat er best veel mensen besmet worden iedere dag, ook nog die angst bestaat over dat Engelse, dat nieuwe virus, dat Engelse virus... Nou, het is niet nieuw, maar het is een soort variant op wat we wisten. Dus het is op dit moment nog niet mogelijk om dat los te laten. Maar alsjeblieft, ik hoop ook, tussen ons tweeën, dat het zo snel mogelijk weer normaal kan. Want ik wil ook gewoon weer met mijn vrienden kunnen afspreken en ook weer leuke dingen kunnen doen. Maar nu kan het nog niet.

PRESENTATRICE

Ik ben ondertussen aan deze kant gelopen. Bij Jano sta ik, want wat hij heel graag zou willen is weer sporten hè, want heel veel kinderen en mensen kunnen dat niet doen. Jano, daar heb jij een vraag over hè?

KIND

Ja, wanneer mogen de supporters weer naar de voetbalstadions toe?

DE JONGE
Ik denk dat dat nog wel eventjes gaat duren, omdat dat natuurlijk zo’n hele grote groep is hè. En supporters houden er natuurlijk van om ook lekker te zingen en zo, hand in hand, kameraden en zo te zingen in stadions. Hartstikke leuk.

PRESENTATOR
Sommige stadions.

DE JONGE

Echt leuk. Er is echt niks zo leuk als dat. Maar ja, dat is natuurlijk wel onhandig natuurlijk om dat te doen als je ondertussen al zingend ook dat virus kan verspreiden. Dus wat we gaan doen, nu, en daar zijn we al mee begonnen, is dat we een paar proeven doen hoe je weer met een beetje supporters in een stadion kan gaan zitten. Niet een heel stadion vol, maar 1500 bijvoorbeeld in een groot stadion en hoe dat dan weer veilig kan. Nou, zo gaan we langzaam maar zeker gaan we oefenen. Maar een vol stadion, wat echt het allerleukste is, dat gaat nog wel even duren hoor.

PRESENTATRICE

Nou ik sta inmiddels weer hier, ja Jano, Vitesse hè, dat hoop je heel graag daar weer heen te gaan, ja. Maar nu sta ik weer bij Ninte, want veel kinderen hebben ook allerlei hobby’s ontdekt in de coronatijd: knutselen of bakken of dat soort dingen. Ninte, jij bent zelfs een eigen bedrijfje begonnen.

KIND

Ja.

RUTTE

Wauw!

PRESENTATRICE

In Squeezies of ...?

KIND

Ja.

PRESENTATRICE

Ja ja, nou dat bedoel ik. En daar heb je ook nog een vraag over hè, over die hobby’s?

KIND

Ja. Veel mensen in deze coronatijd hebben er hobby’s bijgekregen, omdat ze eigenlijk wel lang thuiszitten. En ik ben eigenlijk benieuwd van jullie: hebben jullie misschien een hobby erbij gekregen door deze coronatijd of hadden jullie er al één?

RUTTE

Ik ben zelf veel meer gaan wandelen, moet ik zeggen. Dat is natuurlijk ook gewoon gezond. En ik fiets al heel veel, gewoon omdat je wat minder kunt afspreken en ik wil wel naar buiten. En ik ben meer gaan lezen, veel meer gaan lezen weer dan ik daarvoor deed. Ik ben wel een lezer, maar ik ben dat veel meer nog gaan doen. Ik vind het toch wel heel lekker. En zeker nu met die avondklok, dan moet je toch op tijd thuis zijn, dus nou dan maak je er maar weer het beste van.

PRESENTATRICE

Meneer De Jonge, nog spannendere hobby’s of?

DE JONGE
Nee, helemaal niets eigenlijk. Ik heb niet zo gek veel tijd ook voor hobby’s. Hardlopen...

RUTTE

Ja, alsof ik dat wel heb.

DE JONGE
Nou niet....Nou hardlopen, ik doe wel veel hardlopen, meer dan ik deed eigenlijk, omdat je...

RUTTE

Ja, jij loopt veel hard ja.

DE JONGE

Ja. Omdat je zoveel moet werken en dan zit je altijd veel natuurlijk, want het meeste werken doen wij pratend en zittend aan een tafel. En ja, dan is het wel lekker om eventjes af en toe te hardlopen, want anders groei je helemaal dicht.

RUTTE

Ben jij zelf een sporter?

KIND

Ja, ik hou wel van bewegen met mijn vrienden.

RUTTE

Leuk, gaaf.

PRESENTATOR
Goed en dan nu een vraag waarbij jullie kritisch naar jezelf moeten kijken. Groep 7/8 van basisschool De Bron vraagt namelijk aan jullie allebei: hoe vinden jullie zelf dat je het doet in deze coronacrisis?

RUTTE

Ja, weet je, ik had ooit, zat ik op een school en dan mochten de kinderen zichzelf cijfers geven. En mijn ouders hebben mij daar gauw afgehaald, omdat die zeiden: dat is toch echt iets wat een leraar moet doen. Dus dat moet Nederland doen. Het is heel lastig om jezelf cijfers te geven. Ik kan wel zeggen alleen: we maken fouten, als we fouten maken, zetten we ze recht. We zullen ook in de toekomst fouten maken en we doen het gewetensvol. We proberen echt te doen wat nodig is om het land veilig te houden en jullie gezond. Maar we zullen fouten maken en het is zeker niet foutloos, maar wat het dan wel is, dat moeten anderen beslissen.

PRESENTATOR
Maar uzelf een cijfer geven, dat doet u niet zegt u?

RUTTE

Nou dat doe ik, nee daar ben ik niet voor.

PRESENTATOR

Wilt u meneer De Jonge wel een cijfer geven of andersom?

RUTTE

Ja ik vind, ja, ik moet zeggen... Dat is een 7,5 tot een 8. Hij doet het heel erg goed, vind ik. Maar er zijn ook een paar dingen niet goed gegaan, maar die zet hij dan weer recht. En dat hebben we dan samen niet goed gedaan, want we doen alles met zijn tweeën. Maar zoals hij zich inzet voor Nederland en er dag en nacht voor gaat en soms maar drie, vier uur per nacht slaapt... Ik zou het niet volhouden. Ik maak daar een diepe buiging voor.

DE JONGE

Nah.. Dat is toch mooi. Dat is ook echt wederzijds. Kijk, het is heel mooi om dat ook als team te doen. En wij doen samen heel veel natuurlijk, maar we doen het ook met Ferd Grapperhaus, met Tamara van Ark, met de andere collega’s in de minsterraad. En ja, tuurlijk maken we fouten met elkaar, dat doen we allemaal denk ik, maar wat Nederland in ieder geval van ons mag verwachten is dat we alles doen wat er in ons vermogen ligt om het in ieder geval zo goed mogelijk te doen. En dan ja, dan lukt er heel veel wel en lukken er ook een aantal dingen niet. Ja, dat zul je zelf ook hebben op school. Zo gaat het. Maar het is mooi om samen die klus te klaren, absoluut.

RUTTE

Ja, heel bijzonder.

PRESENTATRICE

Ja jezelf een cijfer geven blijkt toch moeilijk he Joris. Dan is het tijd voor de allerlaatste vraag en ik dacht dat de vraag van Joris wel een mooie zou zijn.

KIND

Wanneer gaan jullie ervan uit dat we weer helemaal terug kunnen naar normaal van vroeger?

PRESENTATRICE

De tijd vóór corona.

RUTTE

We snakken er allemaal naar.

DE JONGE

Ja, kijk, weet je... Ik kan het heel moeilijk precies in de tijd vastpinnen, want het hangt ervan af hoeveel vaccins we krijgen, het hangt ervan af hoe goed die vaccins werken. Maar als je het me nu zou vragen, en beloof me dat je me er nooit aan zal houden maar als je het nu gewoon vraagt ‘maar wat denk je nou eigenlijk echt?’, ja dan denk ik dat we zo tegen de zomer zoveel mensen hebben gevaccineerd dat we behoorlijk afkunnen van al die maatregelen die ons nu zo dwars zitten, dus dat we eigenlijk een redelijk normale zomervakantie zouden kunnen hebben. Dat is wat ik denk. En of het ook waar wordt, dat kan ik niet beloven. Dat zullen we echt af moeten wachten. Heb je er zin in? Snak je ernaar? Ja? Dat kan ik me zo voorstellen. Allemaal natuurlijk.

RUTTE

Ik ook jongens, absoluut.

PRESENTATOR

Dat lijkt me een hele goede vraag en een goed antwoord om deze kinderpersconferentie mee te eindigen. Dank u wel allebei heren.

RUTTE

Jullie ontzettend bedankt, we hebben er heel erg naar uitgekeken.

DE JONGE
En heel erg voor geoefend.

RUTTE

En voor geoefend. Want het is ook spannend, ook voor ons. Maar echt, jullie hebben het super goed gedaan.

DE JONGE
Het is toch of je een spreekbeurt moet houden, toch?

RUTTE

Ja. dank.

PRESENTATOR

Ja. Nou en succes met al het gedoe rond de avondklok ook. Ik wil Irma en Corline ook heel erg bedanken en jullie acht hier natuurlijk ook.

PRESENTATRICE

Ja, goed gedaan jongens, super.

(Letterlijke tekst, gecorrigeerd, gefragmenteerd JG/TS)