Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 2 december 2020

Rapport over de effecten van de publiekscampagne ‘Alleen Samen'. Het rapport beschrijft in welke mate mensen zich aan de coronamaatregelen houden en de mogelijke redenen hiervoor.

Het rapport bevat de trends in gedrag en houding tegenover de maatregelen sinds maart 2020. De samenvatting beschrijft de veranderingen tussen de meting van van 29 oktober t/m 1 november 2020 en 26 t/m 29 november 2020.

Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 2 december 2020 (PDF | 44 pagina's | 2,4 MB)

Managementsamenvatting (PDF | 2 pagina's | 276 kB)

De belangrijkste bevindingen zijn als volgt:

  • Afstand houden gebeurt minder strikt; ook de urgentie en motivatie nemen af.
  • Nog steeds vermijden zo’n acht op de tien Nederlanders drukte. Het nut en belang ervan nemen echter af.
  • Handen wassen gebeurt minder, maar de urgentie en motivatie blijven stabiel.
  • Wanneer men thuis kan werken, gebeurt dat ook grotendeels. Men werkt wel steeds vaker deels vanuit huis in plaats van volledig.
  • Nog steeds blijft slechts een kwart van de mensen met klachten thuis.
  • Het vertrouwen om de maatregelen vol te kunnen houden, neemt af. Men geeft daarnaast vaker aan dat zij zich beperkt voelen in hun vrijheid, de maatregelen zat zijn/overdreven vinden of het nut er niet van inzien.
  • Het draagvlak voor de maatregelen blijft stabiel.
  • Zorgen over het coronavirus namen afgelopen maand weer af. De kans om besmet te raken schat men daarnaast ook weer lager in dan een maand geleden.
  • De helft van de Nederlanders staat achter de huidige beperkingen tijdens de feestdagen.
  • De helft van de Nederlanders laat zich zeker of waarschijnlijk vaccineren. Twee op de tien doen dit (waarschijnlijk) niet en drie op de tien weten het nog niet. Men heeft met name behoefte aan informatie over de veiligheid en eventuele bijwerkingen van het vaccin