Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 7 juli 2021

Rapport over de effecten van de publiekscampagne ‘Alleen Samen'.

Het rapport bevat de trends in gedrag en houding tegenover de maatregelen sinds maart 2020. De samenvatting beschrijft de resultaten van de meting van 1 tot en met 4 juli 2021.

Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 7 juli 2021 (PDF | 76 pagina's | 2,0 MB)

Managementsamenvatting (PDF | 3 pagina's | 277 kB)

Belangrijkste resultaten campagnemonitor 7 juli 2021

  • Het draagvlak voor de aanpak van de Rijksoverheid neemt af. Men vindt minder vaak dat de overheid de juiste maatregelen treft om de verspreiding van corona tegen te gaan. Ook vinden minder mensen dat de Rijksoverheid het goed doet door de maatregelen stap voor stap te versoepelen. Wel vindt men minder vaak dat de overheid mensen te veel beperkt in vrijheid sinds de laatste versoepelingen zijn ingegaan.
  • Daarnaast vinden 4 op de 10 mensen de snelheid van de versoepelingen precies goed, maar een bijna even groot aandeel vindt dat het te snel gaat. Dat is gestegen ten opzichte van 3 weken eerder, toen vonden nog 2 op de 10 mensen dat de versoepelingen te snel gingen.
  • Het aandeel dat over het algemeen 1,5 meter afstand houdt, blijft stabiel. Wel is men hier minder belang aan gaan hechten en lukt het op sommige plekken minder goed.
  • Een hoge vaccinatiegraad is de belangrijkste voorwaarde om de 1,5 meter maatregel los te laten, 4 op de 10 Nederlanders vinden dat. Daarnaast vindt een derde dat dit kan als het aantal besmettingen laag is. Een vijfde vindt dat de 1,5 meter zo snel mogelijk losgelaten moet worden.
  • Het draagvlak en de naleving van handen wassen blijven stabiel.
  • Van de mensen die thuis kunnen werken, doen 9 op de 10 dit maximaal 50% op kantoor.
  • Men vermijdt even vaak drukte als een maand geleden. Het draagvlak voor drukte vermijden is even hoog als voor de nieuwe maatregel 'geef elkaar de ruimte'.
  • De urgentie en motivatie voor het dragen van mondkapjes neemt af. Ook op plekken waar het nog wel verplicht is (bijvoorbeeld het OV), draagt nog slechts twee derde een mondkapje.
  • Het belang van testen bij klachten neemt toe en dat is ook terug te zien in intentie om snel te laten testen bij klachten.
  • (Deels) gevaccineerd zijn wordt vaker genoemd als reden om je niet te laten testen.
  • Kennis over het gebruik van zelftesten blijft stabiel, houding is positiever.
  • Kennis over toegangstesten blijft stabiel, de ervaren betrouwbaarheid ervan stijgt.
  • Zes op de tien mensen zijn bekend met de CoronaCheck-app.
  • Kennis rond quarantaine blijft redelijk stabiel hoog.
  • Meerderheid van reizigers heeft geïnformeerd naar het reisadvies, vooral via Rijksoverheid.nl.
  • De campagne-uitingen over de basisregels en versoepelingen blijven achter op waardering. De herkenning is wisselend, maar dit kan te maken hebben met de korte inzet van de middelen.