Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 25 augustus 2021

Rapport over de effecten van de publiekscampagne 'Alleen Samen'.

Het rapport bevat de trends in gedrag en houding tegenover de maatregelen sinds maart 2020. De samenvatting beschrijft de resultaten van de meting van 19 tot en met 22 augustus 2021.

Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 25 augustus 2021 (PDF | 66 pagina's | 2,5 MB)

Managementsamenvatting (PDF | 3 pagina's | 242 kB)

Belangrijkste resultaten coronamonitor 25 augustus 2021

  • Naleving van 1,5 meter afstand houden daalt fors naar 6 op de 10 die dit meestal of altijd doen. Ook het belang van afstand houden neemt af, de motivatie blijft stabiel.
  • Hoge vaccinatiegraad is de belangrijkste voorwaarde voor het loslaten van de 1,5 meter.
  • Belang en naleving van handen wassen blijft stabiel.
  • Van de mensen die thuis kunnen werken, doen 8 op de 10 dit (deels). Dit blijft stabiel.
  • Twee derde geeft aan dat ze in de ruimte waar ze waren regelmatig een raam open hebben gezet.
  • Drukte vermijden blijft stabiel, maar er is nog steeds een geleidelijke daling vanaf januari van 8 op de 10 naar twee derde nu.
  • 6 op de 10 mensen geven elkaar (meestal of altijd) de ruimte.
  • In het OV blijft het aandeel mensen dat meestal of altijd een mondkapje draagt stabiel; twee derde doet dit. De daling die zich sinds april heeft ingezet, lijkt te stabiliseren. De gepercipieerde effectiviteit van mondkapjes is het laagst van alle maatregelen en is ook verder gedaald naar minder dan de helft.
  • Kennis en belang van testen bij klachten is stabiel hoog.
  • Kennis over en juist gebruik van zelftesten lijken toe te nemen; men geeft vaker aan dat je bij milde klachten ook een zelftest kunt doen. Het aandeel dat dit aangeeft, is gestegen van 8 naar bijna 9 op de 10. Het aandeel dat aangeeft dat je net zo goed een zelftest kunt doen in plaats van een GGD test is juist gedaald van 31% naar 25%.
  • Het gebruik van zelftesten is ook toegenomen naar 1 op de 5. Vooral bij klachten of voor werk, bezoek, vakantie en school.
  • Thuisblijven bij klachten wordt gezien als meest effectieve maatregel om corona tegen te gaan (8 op de 10). Echter, vergeleken met eind juni, weten of vinden nu minder mensen dat je thuis moet blijven en geen bezoek mag ontvangen bij milde coronaklachten. Dit is gedaald van 9 naar 8 op de 10. Een kwart van de mensen blijft thuis wanneer dat zou moeten.
  • Kennis over toegangstesten neemt wat af, maar dat is niet verrassend gezien het afgenomen aantal evenementen.
  • Kennis over thuisblijven bij thuiskomst uit een oranje gebied is gedaald en lager dan uit een rood gebied.
  • Draagvlak voor de aanpak van de Rijksoverheid neemt af.
  • Het aandeel dat vindt dat er voldoende wordt gehandhaafd neemt af naar 1 op de 5.
  • De herkenning van de zelftest campagne blijft iets achter, waarschijnlijk door de nog relatief korte inzet. Qua waardering scoort de campagne conform benchmark met een 7,3.