Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 24 februari 2022

Rapport over de effecten van de publiekscampagne 'Alleen Samen'.

Het rapport bevat de trends in gedrag en houding tegenover de maatregelen sinds maart 2020. De samenvatting beschrijft de resultaten van de metingen van 17 t/m 20 februari (basisregels) en 14 t/m 16 februari (deelcampagne testen) 2022.

Rapportage Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen', 24 februari 2022 (PDF | 65 pagina's | 2,1 MB)

Managementsamenvatting (PDF | 3 pagina's | 254 kB)

De belangrijkste resultaten:

  • Het aandeel mensen dat (heel erg) bezorgd is over het coronavirus, ligt met drie op de tien mensen op het laagste niveau sinds dit gemeten is (aug’20).
  • Steeds minder mensen (15%) geven aan dat (vrijwel) iedereen in hun directe omgeving zich aan de maatregelen houdt. 
  • De motivatie om zich aan de 1,5 meter afstand, vaak handen te wassen met zeep en een mondkapje te dragen neemt af. Toch draagt een overgrote meerderheid nog een mondkapje in winkels en het openbaar vervoer. 
  • Het aandeel mensen dat thuiswerkt blijft stabiel, wel daalt het aandeel dat volledig thuiswerkt sinds begin januari. 
  • Het aandeel dat ruimten ventileert blijft stabiel, met zes op de tien mensen. 
  • •    Negen op de tien mensen weten wanneer ze zich moeten (laten) testen. Het aandeel dat het (heel) belangrijk vindt om zich te laten testen bij klachten daalt licht naar zeven op de tien mensen. 
  • Ruim vier op de tien mensen met klachten heeft zich niet getest met een zelftest of laten testen bij de GGD.
  • Negen op de tien mensen weten dat je verplicht thuis moet blijven als je corona hebt. Slechts een derde van de mensen met corona (klachten) blijft echter thuis.
  • Zeven op de tien mensen weten waar ze informatie over testen en de quarantaine regels kunnen vinden. GGD, RIVM en de Rijksoverheid worden het meest genoemd als informatiebronnen.
  • Van de mensen die deels gevaccineerd zijn geeft een derde aan (zeker/misschien) van plan te zijn om een boosterprik te halen. 
  • Het beschermen van de eigen gezondheid en die van anderen worden het vaakst als redenen benoemd om de boosterprik te halen.
  • Ongeveer de helft van de mensen is (zeker) van plan eventuele vervolgvaccinaties tegen corona te halen.
  • Ten opzichte van begin december vinden meer mensen dat de overheid het goed doet door stap voor stap te versoepelen.
  • De helft vindt dat de Rijksoverheid duidelijk over de maatregelen communiceert en vier op de tien vinden de Rijksoverheid een betrouwbare bron van informatie. Dit is sinds eind augustus stabiel gebleven.
  • De waardering van de boostercampagne ligt met een 6,6 onder de benchmark, maar de campagne wordt wel als duidelijk en makkelijk te begrijpen beoordeeld. 
  • De waardering van de online (zelf)testen en thuisblijven campagne ligt met een 7,1 onder de benchmark.  De campagne wordt als duidelijk, geloofwaardig en makkelijk te begrijpen beoordeeld, maar scoort minder goed op ‘niet irritant’ en opvallendheid.