Toerisme- en vakantiebranche

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen over het coronavirus door de toerisme- en vakantiebranche. Bijvoorbeeld reisbureaus en touroperators.

Op de pagina's 'Corona en Nederland inreizen' en 'Coronaregels voor reizen en vakantie' leest u vragen en antwoorden voor toeristen en andere reizigers.

Reizen naar landen met een oranje reisadvies

Mag ik reizen van klanten boeken naar landen met een oranje reisadvies?

Het is aan de klant om zelf een keuze te maken. U wijst de klant wel op de risico’s en het reisadvies op Nederlandwereldwijd.nl. Voor reizigers uit een land met een oranje reisadvies door corona geldt het dringende advies voor thuisquarantaine van 10 dagen na aankomst in Nederland en een verplichte testverklaring

Moet ik klanten die al een reis hebben geboekt naar een land met ‘oranje’ reisadvies benaderen om de vakantie te wijzigen?

Op Nederlandwereldwijd.nl zijn alle reisadviezen terug te vinden. Het is aan u als ondernemer of u uw klanten actief benadert om de vakantie te wijzigen.  

Kunnen buitenlandse toeristen naar Nederland komen?

Vanuit groene en gele landen zijn buitenlandse toeristen welkom.

Moet ik toeristen weigeren uit landen die een oranje reisadvies hebben?

Nee. Wel gaan reizigers uit landen met een oranje reisadvies door corona 10 dagen in quarantaine na aankomst in Nederland en geldt een verplichte testverklaring. Bekijk de checklist voor inreizen in Nederland. 

Gezondheidsklachten en quarantaine

Mag ik toeristen weigeren die gezondheidsklachten hebben? 

Nee. U kunt toeristen wel wijzen op de Nederlandse regels

Kan ik wel andere gasten ontvangen als iemand met het coronavirus in quarantaine verblijft in een van onze kamers, huisjes of tenten?

Ja. Als blijkt dat iemand positief getest is op het coronavirus, bespreekt de GGD de situatie met de patiënt. Als de gasten eigen sanitair hebben, dan kan quarantaine ook op een toeristische overnachtingsplek.

Bij verblijf op bijvoorbeeld een camping zonder eigen sanitair bespreekt de GGD met de besmette gast en mogelijke reisgenoten waar deze persoon of wel in isolatie kan (en zijn/haar gezin in quarantaine). 

Wie betaalt de kosten als mijn gast in quarantaine moet verblijven?

Uw gast betaalt zelf de kosten bij het in quarantaine blijven op een vakantieadres. Uw gast heeft zelf het risico genomen om in deze tijd op vakantie te gaan. Nieuwe gasten plaatst u in een ander verblijf of moet u in een uitzonderlijk geval annuleren (inclusief geld terugbetalen).

Reisvouchers voor pakketreizen

In 2020 konden reisorganisaties consumenten vouchers aanbieden voor pakketreizen die werden geannuleerd vanwege Covid-19 redenen. In 2021 verandert dit. Voor pakketreizen die in 2021 geboekt worden, kunnen reisorganisaties geen vouchers meer aanbieden. Garantiefondsen bieden hier niet langer dekking voor binnen hun garantieregeling. Het gaat terug naar de normale situatie. Dat betekent dat de reisorganisaties binnen 14 dagen de reissom moeten terugbetalen als de pakketreis niet door kan gaan door Covid-19.

Heeft u als ondernemer vragen over de dekking van de vouchers, dan kunt u terecht bij het garantiefonds waar u bij bent aangesloten.

Heeft de klant in 2020 een voucher geaccepteerd?

Er verandert niets. De klant kan deze voucher inleveren volgens de afgesproken voorwaarden.

Wat gebeurt er als de klant in 2020 een pakketreis heeft geboekt voor 2021 en deze reis wordt vóór 31 maart 2021 geannuleerd vanwege Covid-19 redenen?

Als de reis van de klant vóór 31 maart 2021 wordt geannuleerd vanwege covid-19 redenen, dan kan de reisorganisatie deze klant nog een reisvoucher aanbieden. Deze voucher is vrijwillig, de klant hoeft het niet te accepteren. De klant behoudt altijd het wettelijk recht op restitutie van de reissom binnen 14 dagen. Ontvangt de klant deze voucher vanwege administratieve handelingen pas in april? Dan valt de voucher nog steeds onder de dekking van het garantiefonds en kan deze gewoon worden gebruikt.

Wat gebeurt er als de klant in 2020 een pakketreis heeft geboekt voor 2021 en deze reis wordt na 31 maart 2021 geannuleerd vanwege Covid-19 redenen?

Als de reis na 31 maart 2021 wordt geannuleerd vanwege covid-19 redenen, dan biedt de reisorganisatie geen voucher meer aan. De reisorganisatie is verplicht om de klant binnen 14 dagen de reissom terug te betalen.