Toerisme- en vakantiebranche

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen over het coronavirus door de toerisme- en vakantiebranche. Bijvoorbeeld reisbureaus en touroperators. 

Op de pagina's 'Reizen en op vakantie gaan' leest u vragen en antwoorden voor toeristen en andere reizigers.

Reizen naar landen met een oranje of rood reisadvies

Mag ik reizen van klanten boeken naar landen met een oranje of rood reisadvies?

Ja, het is aan de klant om zelf een keuze te maken. U wijst de klant wel op de risico’s en het reisadvies op Nederlandwereldwijd.nl. Voor reizigers uit een land met een oranje or rood reisadvies door corona geldt thuisquarantaine van 10 dagen na aankomst in Nederland

Moet ik klanten die al een reis hebben geboekt naar een land met ‘rood’ of ‘oranje’ reisadvies benaderen om de vakantie te wijzigen?

Op Nederlandwereldwijd.nl zijn alle reisadviezen terug te vinden. Het is aan u als ondernemer of u uw klanten actief benadert om de vakantie te wijzigen.  

Moet ik toeristen weigeren uit landen een rood of oranje reisadvies hebben?

Nee. Wel gaan reizigers uit landen met een oranje of rood reisadvies door corona om 10 dagen in quarantaine na aankomst in Nederland

Gezondheidsklachten en quarantaine

Mag ik toeristen weigeren die gezondheidsklachten hebben? 

Nee. U kunt toeristen wel wijzen op de Nederlandse regels

Kan ik wel andere gasten ontvangen als iemand met het coronavirus in quarantaine verblijft in een van onze kamers, huisjes of tenten?

Ja. Als blijkt dat iemand positief getest is op het coronavirus, bespreekt de GGD de situatie met de patiënt. Als de gasten eigen sanitair hebben, dan kan quarantaine ook op een toeristische overnachtingsplek.

Bij verblijf op bijvoorbeeld een camping zonder eigen sanitair bespreekt de GGD met de besmette gast en mogelijke reisgenoten waar deze persoon of wel in isolatie kan (en zijn/haar gezin in quarantaine). 

Wie betaalt de kosten als mijn gast in quarantaine moet verblijven?

Uw gast betaalt zelf de kosten bij het in quarantaine blijven op een vakantieadres. Uw gast heeft zelf het risico genomen om in deze tijd op vakantie te gaan. Nieuwe gasten plaatst u in een ander verblijf of moet u in een uitzonderlijk geval annuleren (inclusief geld terugbetalen).