Persconferentie coronavirus 1 september: de situatie met corona in Nederland
Let op, dit is een oud nieuwsbericht. Lees meer informatie over corona in eenvoudige taal.
Op dinsdag 1 september waren premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge weer op televisie.
Ze vertelden hoe het nu gaat met coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Landelijke regels niet aangepast
Nog steeds krijgen veel mensen corona.
Daarom gelden de volgende regels:
- Discotheken en nachtclubs gaan nog niet open.
- U mag niet samen met anderen schreeuwen of zingen.
Bijvoorbeeld bij demonstraties, sportwedstrijden of concerten.
Er gelden aparte regels voor zangkoren.
Terug van vakantie
Bent u op vakantie geweest in een gebied met veel besmettingen?
- Blijf 10 dagen thuis (quarantaine).
- Kinderen van 0 tot 4 jaar mogen naar de kinderopvang en sport.
- Kinderen van 4 tot en met 12 mogen naar school.
En ze mogen ook naar de kinderopvang en sport.
Verpleeghuizen
- Is er corona in een verpleeghuis?
Dan krijgen alle mensen iedere week een test.
De mensen die er wonen. En de mensen die er werken. - Mensen die werken in verpleeghuizen leren meer over corona.
En wat ze moeten doen als iemand corona heeft.
Ze krijgen ook meer bescherming. Bijvoorbeeld mondkapjes.
Niet vergeten:
- Houd altijd 1,5 meter afstand.
- Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
- Nies en hoest in uw elleboog.
- Was vaak uw handen met zeep.
- Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
- Heeft u koorts of bent u benauwd? Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven.
- Werk zoveel mogelijk thuis.
Bellen met vragen over het coronavirus
- Bel naar 0800 - 1351.
- Of naar +31 20 205 1351 als u in het buitenland bent.
- Het telefoonnummer is open van 8:00 uur tot 20:00 uur.