Persconferentie coronavirus 13 augustus 2021 in eenvoudige taal

Let op, dit is een oude tekst. Lees meer informatie over corona in eenvoudige taal.

Op vrijdag 13 augustus 2021 was er weer een persconferentie. 
En waren Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.

De belangrijkste dingen leggen we uit.

Steeds meer prikken gezet

Er zijn 22 miljoen prikken gezet.
Door de prikken nemen het aantal besmettingen met corona af.
En het aantal mensen in het ziekenhuis stijgt niet. 
Daarom is het belangrijk dat mensen zich laten prikken. 
Ook omdat het lastig voorspellen is wat corona in de herfst doet. 

Meer mogelijk in onderwijs

Veel mensen hebben een prik. 
Er zijn minder mensen ziek door corona. 
En het aantal mensen in het ziekenhuis stijgt niet. 
Daarom wordt er meer mogelijk.
 
Het onderwijs gaat na de vakantie bijvoorbeeld weer helemaal open.
Dit was al zo voor basisscholen en middelbare scholen.
Maar geldt nu ook voor mbo’s, hbo’s en universiteiten. 
Alle andere maatregelen blijven tot en met 19 september.
Op 17 september komt het kabinet met meer nieuws.

Veranderingen mbo, hogescholen en universiteiten

Vanaf 30 augustus geldt de 1,5 meter niet meer op mbo scholen, hogescholen en universiteiten.
Studenten hoeven dan geen afstand meer van elkaar te houden.
En studenten kunnen weer lessen volgen op scholen en universiteiten. 

Regels op scholen en universiteiten

Er zijn wel regels voor scholen en universiteiten, bijvoorbeeld: 

  • klassen mogen niet groter zijn dan 75 personen;
  • buiten de les en de collegezaal moet het mondkapje op;
  • het advies is om een thuistest te doen als er geen klachten zijn.

Andere maatregelen blijven

Alle andere maatregelen blijven tot en met 19 september
Zoals een vaste zitplaats in een restaurant of bar.
Discotheken mogen nog niet open.
En ook de coronamaatregelen voor evenementen blijven. 

Het advies blijft om zoveel mogelijk thuis te werken.
En om buiten de drukke spitsuren te reizen. 

Tot 1 oktober kunnen mensen zich gratis laten testen voor reizen.
Spreek een gratis test af via testenvoorjereis.nl.

1,5 meter afstand stopt op 20 september

Het kabinet is van plan om vanaf 20 september te stoppen met de 1,5 meter afstand. 
Hiermee stoppen ook de meeste andere maatregelen. 
Discotheken blijven dan nog wel gesloten. 
Dit kan als het aantal mensen met corona in het ziekenhuis laag blijft. 

En als het aantal besmettingen met corona laag blijft. 
En als voldoende mensen zich laten prikken. 
 
 

Coronatoegangsbewijs

Vanaf 20 september geldt een coronatoegangsbewijs  bij activiteiten met 75 personen of meer. Dit geldt:

  • in de horeca;
  • bij evenementen zoals festivals; 
  • bij sportevenementen;
  • in bioscopen en theaters.

Een coronatoegangsbewijs krijgt u als u:

  • 2 prikken heeft; 
  • een geldig herstelbewijs hebt; of
  • een negatieve testuitslag van maximaal 24 uur oud hebt. 

Prikken zonder afspraak

Als u nog geen prik heeft, kunt u een prik halen zonder afspraak.
Dit kan niet bij alle GGD priklocaties. 
Kijk op prikkenzonderafspraak.nl voor waar u in de buurt een eerste prik kunt krijgen

Basisregels blijven belangrijk

Het coronavirus is nog niet weg.
Daarom is het belangrijk dat iedereen zich aan de basisregels houdt. 
Ook als u een prik heeft gehad.

Dit zijn de basisregels:

  • Was vaak uw handen.
  • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
  • Blijf thuis en laat u testen bij klachten.
  • Zorg regelmatig voor frisse lucht in binnenruimtes. 

Bellen met vragen over het coronavirus

Heeft u vragen over het coronavirus?

Bel naar 0800 - 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.