Persconferentie coronavirus 18 december 2021 in eenvoudige taal

Op zaterdag 18 december 2021 was er weer een persconferentie. 
Mark Rutte en minister Hugo de Jonge waren op televisie.
Ook Jaap van Dissel van het RIVM was op televisie. 
Zij maken zich veel zorgen over een nieuwe versie van het coronavirus (omikron).

Strenge lockdown om besmettingen van de omikron versie tegen te gaan

Het aantal coronabesmettingen loopt zeer snel op.
Elke dag komen er nog veel besmettingen bij.
Ook moeten elke dag meer mensen naar het ziekenhuis.
Daarom gaat Nederland vanaf zondag 19 december in een lockdown.
De lockdown duurt zeker tot en met vrijdag 14 januari 2022.

Tijdens de lockdown gelden de volgende regels

Regels voor het dagelijks leven

  • Blijf zoveel mogelijk thuis. Ook tijdens de feestdagen.
  • Ga niet naar drukke plekken.
  • Werk thuis. Ga alleen naar het werk als het moet.
  • Mensen die in de zorg werken, mogen doorgaan met werken.
  • Buiten mogen maximaal 2 personen samen zijn. Op 24, 25 en 26 december mag u buiten zijn met maximaal 4 personen. Ook tijdens de jaarwisseling. Dit maximum geldt niet voor mensen die op 1 adres wonen. Kinderen tot 13 jaar tellen niet mee.
  • Ontvang thuis maximaal 2 personen.
    Kinderen tot 13 jaar tellen niet mee.
  • Op 24, 25 en 26 december mag u thuis maximaal 4 personen ontvangen. Ook tijdens de jaarwisseling. Kinderen tot 13 jaar tellen niet mee.

Regels voor winkels en uitgaan

  • Theaters, bioscopen en concertzalen zijn dicht.
  • Kappers, schoonheidsspecialisten, nagelstudio’s en seksinrichtingen zijn dicht.
  • Tattooshops en nagelstudio’s zijn dicht.
  • Sauna’s en casino’s zijn dicht.
  • Hotels zijn open om te overnachten.
  • De restaurants in hotels zijn dicht.
  • De meeste winkels zijn dicht.
  • Supermarkten zijn open. Ook de bakker, de slager en andere winkels voor eten en drinken zijn open.
  • Drogisterijen, apotheken, opticiens, audiciens, tankstations, rijscholen en winkels voor reparatie en onderhoud mogen ook open blijven.
  • Doe-het-zelfzaken zijn open voor afhaal.
  • Plekken waar u pakketten kunt ophalen en versturen mogen open blijven.
  • Banken blijven open.
  • Overheidsorganisaties blijven open.
  • Bibliotheken blijven open om boeken af te halen.

Regels voor sporten

  • Sporten mag alleen of samen met 1 ander persoon op 1,5 meter afstand.
  • Sporten mag alleen buiten.
  • Alle sportscholen zijn dicht.
  • Wedstrijden zijn verboden.
  • Dit geldt voor iedereen vanaf 18 jaar en ouder.
  • Kinderen tot en met 17 jaar mogen buiten wel in grotere teams sporten. Of buiten wedstrijden spelen met teams van hun eigen club.
  • Sportkantines zijn dicht.
  • Kleedkamers en douches zijn dicht.
  • Er mag geen publiek komen kijken.
  • Topsporters in topcompetities mogen trainen en wedstrijden spelen.

Regels voor scholen en kinderopvang

  • Scholen gaan tot en met 9 januari dicht.
  • Er zijn uitzonderingen voor kwetsbare leerlingen.
  • Kinderopvang is open voor kinderen van 0 tot 4 jaar.
  • Buitenschoolse opvang is dicht. Voor BSO zijn er ook uitzonderingen voor kwetsbare kinderen. 
  • Voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep is er noodopvang. Bijvoorbeeld als de ouders in een ziekenhuis werken. Of leerkracht zijn.

Steun voor ondernemers

De lockdown raakt veel mensen en bedrijven.
Het kabinet heeft voor bedrijven een steunpakket om ze te helpen.

Extra prik

Zo veel mogelijk 18-plussers krijgen een boosterprik in januari.
Er moeten 3 maanden tussen de laatste prik en de boosterprik zitten.

Zo veel mogelijk 60-plussers krijgen een boosterprik.
Het liefst nog dit jaar.

Blijf zoveel mogelijk thuis

Gaat u bij anderen op bezoek? Of krijgt u bezoek?
Doe dan eerst een zelftest.

Oudere mensen moeten niet te veel andere mensen ontmoeten.

Wees extra voorzichtig als oudere mensen en kinderen bij elkaar zijn.
Het gaat dan om mensen van 70 jaar en ouder.

Werk thuis.
Kan dat niet? Houd op het werk 1,5 meter afstand.

Niet vergeten

  • Houd 1,5 meter afstand. Ook na een zelftest.
  • Was vaak uw handen.
  • Hoest en nies in uw elleboog.
  • Geef niemand een hand.
  • Bij klachten: blijf thuis en laat u testen bij de GGD.
  • Doe een zelftest als u op bezoek gaat. Ook als u een coronavaccinatie heeft gehad.
  • Zorg af en toe voor frisse lucht in huis.
    Zeker als er mensen op bezoek zijn geweest.

Volgende stap

De maatregelen gelden tot en met 14 januari.

Op 14 januari kijkt het kabinet hoe het gaat.
En welke regels dan nodig zijn.

Op 3 januari besluit het kabinet over het onderwijs vanaf 10 januari.