Persconferentie coronavirus 20 januari in eenvoudige taal

Let op, dit is een oud nieuwsbericht. Lees meer informatie over corona in eenvoudige taal.

Op woensdag 20 januari was er weer een persconferentie. 
En waren Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.

De belangrijkste dingen leggen we uit.

Avondklok

Er zijn veel besmettingen als vrienden en familie elkaar bezoeken.
Daarom wil de regering een avondklok invoeren. 
De Tweede Kamer beslist nog of de avondklok echt doorgaat. 
Er kunnen nog regels veranderen. 

Dit is wat de regering voorstelt:
U mag niet naar buiten tussen 21:00 uur ’s avonds en 04:30 uur ‘s ochtends. 
Behalve als dat echt moet.
U mag naar buiten als:

  • er een noodsituatie is zoals een brand;
  • u, iemand anders of een dier (medische) hulp nodig heeft;
  • u voor uw werk naar buiten moet;
  • u uw hond uitlaat;
  • u op straat moet zijn voor een begrafenis;
  • u op straat moet zijn omdat een rechter u heeft opgeroepen.

U moet bewijzen dat u op straat bent met een goede reden.
Dit doet u met het formulier ‘Eigen verklaring avondklok’.
De avondklok duurt tot 10 februari 04:30 uur ‘s morgens.
Gaat u toch naar buiten dan kunt u een boete van € 95 krijgen.

De regering heeft nog meer besluiten genomen.

Probeer zo min mogelijk mensen te ontmoeten

U voorkomt besmettingen door geen andere mensen te ontmoeten.
Daarom geldt:

  • Blijf thuis.
  • Werk thuis.
  • Ontvang maximaal 1 persoon van 13 jaar of ouder.
  • Ga alleen naar buiten voor bijvoorbeeld: 
    • boodschappen; 
    • medische zorg; 
    • voor werk (als dit moet).

Uitvaarten

Vanaf maandag 25 januari 2021 mogen maximaal 50 mensen aanwezig zijn bij een begrafenis. 

Reizen en vakantie

Er zijn veel zorgen over nieuwe vormen van het virus. Bijvoorbeeld de Britse variant.
Blijf in Nederland en ga niet op reis.
Mensen die naar Nederland komen, moeten 2 negatieve coronatests hebben:

  • een ‘gewone’ test die niet ouder is dan 72 uur;
  • een sneltest die ze vlak voor vertrek laten doen.

Er vliegen geen vliegtuigen meer van het Verenigd Koninkrijk (VK) naar Nederland.
Er varen geen veerboten meer uit het Verenigd Koninkrijk (VK) naar Nederland.
Er vliegen  geen vliegtuigen meer van Zuid-Afrika naar Nederland.
Er vliegen geen vliegtuigen meer van veel landen in Zuid-Amerika naar Nederland. 

Niet vergeten

  • Houd altijd 1,5 meter afstand.
  • Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
  • Nies en hoest in uw elleboog. 
  • Was vaak uw handen met zeep.
  • Zet een mondkapje op waar dat moet.
  • Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
  • Heeft u koorts of bent u benauwd? 
    Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven.

Bellen met vragen over het coronavirus

Bel naar 0800 - 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.