Persconferentie coronavirus 18 september in eenvoudige taal
Let op, dit is een oud nieuwsbericht. Lees meer informatie over corona in eenvoudige taal.
Op vrijdag 18 september waren premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge weer op televisie.
Ze vertelden hoe het nu gaat met coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Nieuwe regels voor 6 delen van Nederland
Mensen houden zich niet goed aan de regels.
In 6 delen van Nederland zijn er veel besmettingen met corona.
Daarom zijn er in die 6 delen (regio’s) aangepaste regels.
De regels gelden vanaf zondag 20 september om 18.00 uur.
6 regio’s met veel besmettingen
- Amsterdam-Amstelland
- Rotterdam-Rijnmond
- Haaglanden
- Utrecht
- Hollands-Midden
- Kennemerland
Nieuwe regels voor horeca
Voor cafés en restaurants gelden aangepaste regels:
- Om middernacht (00.00 uur) mag u niet meer bij een café of restaurant naar binnen.
U mag dan ook niet op een terras gaan zitten. - Om middernacht stopt de muziek.
- Om 01.00 uur sluiten de cafés en restaurants.
U moet dan weg zijn. - De regels gelden voor binnen en buiten.
Geen feestjes voor grote groepen
U mag niet met een grote groep afspreken.
Bijvoorbeeld om samen naar een bioscoop of de kermis te gaan.
Dan mag uw groep niet groter zijn dan 50 personen.
Dus ook niet samen naar feesten en borrels voor meer dan 50 personen.
Bijeenkomst grote groep melden
- Als er meer dan 50 personen samenkomen moet u dat melden bij de gemeente.
Bijvoorbeeld als u een concert organiseert in een park. - De meldplicht geldt niet voor:
- restaurants en cafés
- religieuze bijeenkomsten
- supermarkten en winkels
- andere plekken waar veel mensen lopen.
Bijvoorbeeld markten en bibliotheken.
- De regels gelden voor binnen en buiten.
Meer regels voor elke regio
Elke regio is anders.
Daarom zijn er voor de 6 regio’s nog andere regels.
De burgemeesters in die regio’s maken de regels nog bekend.
Meer weten over de regels in uw gemeente
Wilt u weten welke regels er zijn in uw gemeente? Neem dan contact op met uw gemeente.
Of ga naar de website van uw gemeente.
Niet vergeten:
- Houd altijd 1,5 meter afstand.
- Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
- Nies en hoest in uw elleboog.
- Was vaak uw handen met zeep.
- Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
- Heeft u koorts of bent u benauwd? Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven.
- Werk zoveel mogelijk thuis.
Bellen met vragen over het coronavirus
- Bel naar 0800 - 1351.
- Of naar +31 20 205 1351 als u in het buitenland bent.
- Het telefoonnummer is open van 8:00 uur tot 20:00 uur. Op maandag tot en met vrijdag.