Persconferentie coronavirus 23 februari in eenvoudige taal
Op dinsdag 23 februari was er weer een persconferentie.
En waren Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Lockdown en avondklok blijven nodig
Het aantal besmette mensen neemt minder snel af.
En stijgt zelfs een beetje.
Daarom is het nog steeds druk in ziekenhuizen.
En blijft de lockdown nodig tot en met 15 maart.
De avondklok blijft nodig tot en met 15 maart 04.30 uur.
Basisregels zijn belangrijk
Veel mensen vinden de lockdown erg zwaar.
Het kabinet ziet dat en wil versoepelen waar het kan.
Het kabinet wil daarnaast ook voorkomen dat het aantal besmette mensen stijgt.
Daarom is het belangrijk dat iedereen zich aan de basisregels houdt:
- was vaak uw handen;
- ga niet naar drukke plaatsen;
- en laat u testen bij klachten.
Ook blijven de andere maatregelen tegen het coronavirus belangrijk.
Onderwijs voor een deel open, buitenschoolse opvang blijft dicht
Middelbare scholen en het MBO gaan vanaf 1 maart weer open.
Voor middelbare scholen is dat minimaal 1 dag in de week.
Voor het MBO is dat 1 dag in de week.
Op 1 maart stopt de avondklok voor studenten en leraren die praktijklessen volgen.
De avondklok stopt ook voor examenleerlingen in het volwassenonderwijs.
Leraren mogen zich nog steeds met voorrang laten testen.
Het is belangrijk dat leraren en ouders weinig andere mensen zien.
Dan verspreidt het virus zich minder snel.
De buitenschoolse opvang blijft dicht.
Kappers en masseurs mogen weer starten
Vanaf 3 maart mogen sommige contactberoepen weer starten.
Het gaat om beroepen zoals kapper en masseur.
Er gelden regels voor een afspraak:
- maak vooraf een reservering;
- blijf thuis als u klachten heeft;
- houd een mondkapje op;
- en houd 1,5 meter afstand waar dat kan.
Ook rijinstructeurs mogen beginnen met werken.
Daardoor zijn er vanaf 3 maart weer rijlessen en praktijkexamens mogelijk.
Sekswerkers mogen nog niet starten.
Mensen tot en met 26 jaar mogen samen buiten sporten
Vanaf 3 maart mogen sommige mensen weer samen buiten sporten.
Dit geldt voor mensen tot en met 26 jaar.
Sporten mag alleen met het eigen team binnen de eigen club.
Winkelen op afspraak
Vanaf 3 maart mogen winkels op afspraak klanten ontvangen.
Per verdieping mogen maximaal 2 klanten tegelijk zijn.
Klanten moeten minimaal 10 minuten in de winkel zijn.
Om te voorkomen dat ze elkaar te snel afwisselen.
En met elkaar in contact komen.
Daarnaast moeten zij zich 4 uur voor een bezoek melden.
Blijf thuis als u klachten heeft.
Vliegverbod om nieuwe versies van het coronavirus tegen te gaan
Sinds 23 januari mogen passagiers niet meer vliegen naar landen zoals:
- het Verenigd Koninkrijk;
- Zuid-Afrika;
- Dominicaanse Republiek;
- Brazilië;
- Argentinië;
- Bolivia;
- Kaapverdië;
- Chili;
- Colombia;
- Ecuador;
- Frans Guyana;
- Guyana;
- Panama;
- Paraguay;
- Peru;
- Suriname;
- Uruguay;
- en Venezuela.
Dit verbod blijft minimaal tot 4 maart gelden.
Niet vergeten
- Houd altijd 1,5 meter afstand.
- Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
- Nies en hoest in uw elleboog.
- Was vaak uw handen met zeep.
- Zet een mondkapje op waar dat moet.
- Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
- Heeft u koorts of bent u benauwd? Blijf dan thuis.
Op 8 maart kijkt de regering opnieuw naar de maatregelen.
Dan bekijkt zij welke maatregelen er nodig zijn vanaf 16 maart.
Bellen met vragen over het coronavirus
Bel naar 0800 - 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.
Nieuwsbericht en samenvatting in beeld
-
Voorzichtig meer lucht tijdens de lockdown
De coronamaatregelen vragen veel van ieders uithoudingsvermogen, zowel fysiek als mentaal. Hoe langer de crisis duurt, hoe ...
-
Samenvatting in beeld: coronaregels per 3 maart
Samenvatting in beeld van de coronaregels zoals die gelden vanaf 3 maart tot en met minstens 15 maart 2021. In deze ...