Persconferentie coronavirus 23 maart in eenvoudige taal
Let op, dit is een oud nieuwsbericht. Lees meer informatie over corona in eenvoudige taal.
Op dinsdag 23 maart was er weer een persconferentie.
En waren Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Maatregelen blijven nodig
Steeds meer mensen raken besmet met het coronavirus.
Ook liggen er steeds meer mensen met corona in het ziekenhuis.
Daarom blijven maatregelen nodig tot en met dinsdag 20 april.
Avondklok
Het blijft steeds langer licht buiten.
Daarom gaat de avondklok 1 uur later in, vanaf woensdag 31 maart.
U mag dan niet naar buiten tussen 22:00 uur ’s avonds en 04:30 uur ‘s ochtends.
Reizen en vakantie
Blijf in Nederland en ga niet op reis.
Ook niet in de meivakantie.
Dit geldt tot en met 15 mei.
Alleen als het echt nodig is, reist u naar het buitenland.
Testen
Misschien komen er in april zelftesten voor het onderwijs.
Leerlingen en leraren testen dan zichzelf.
Zo kunnen meer mensen veilig naar school.
Ook andere plekken willen meer doen met testen.
Bijvoorbeeld evenementen.
Wie een negatieve testuitslag heeft, mag naar binnen.
Binnenkort start hiermee een proef.
Prikken
Steeds meer mensen hebben al een prik gekregen.
Hopelijk hebben in juli alle volwassenen die dat willen, een prik gehad.
Niet vergeten
- Was je handen.
- Houd 1,5 meter afstand van anderen.
- Laat je testen bij klachten.
Op 13 april kijkt de regering opnieuw naar de maatregelen.
Dan bekijkt zij welke maatregelen er nodig zijn na 20 april.
Bellen met vragen over het coronavirus
Bel naar 0800 - 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.