Persconferentie coronavirus 6 augustus: extra regels in eenvoudige taal
Let op, dit is een oude tekst. Lees meer informatie over corona in eenvoudige taal.
Op donderdag 6 augustus vertelden premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie over corona en de extra regels.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Landelijke regels aangepast
Mensen houden zich niet goed aan de regels.
Steeds meer mensen krijgen corona.
Daarom gelden nu de volgende regels:
Onderwijs
- Voor het nieuwe schooljaar begint, zijn er veel activiteiten.
Bijvoorbeeld een kennismaking met de school, universiteit of studentenvereniging.
De kennismaking gebeurt online. - Is het toch nodig om informatie te geven aan een groep? Dan mag samenkomen alleen in een kleine groep.
- Studentenverenigingen mogen geen bijeenkomsten organiseren.
- Studieverenigingen en studentensportverenigingen mogen een bijeenkomst organiseren als dit echt nodig is.
De bijeenkomst is voor een kleine groep studenten.
De bijeenkomst duurt tot uiterlijk 22.00 uur.
De bijeenkomst is zonder alcohol.
Horeca
- Voor cafés en restaurants gelden ook aangepaste regels.
De regels gelden voor binnen en buiten.
Het aantal bezoekers maakt niet uit. - U moet reserveren.
- U krijgt een zitplaats aan een tafel of aan de bar.
- Bij aankomst krijgt u vragen over uw gezondheid. Bijvoorbeeld of u koorts heeft. Of verkouden bent.
- U geeft uw naam en telefoonnummer op.
Wordt iemand ziek die in het restaurant of café is geweest? Dan belt de GGD u op.
Schiphol
- Op Schiphol laten reizigers zich bij aankomst testen op corona.
Deze reizigers komen uit landen waar veel coronabesmettingen zijn. - De reizigers krijgen het dringend advies om thuis te blijven (quarantaine).
- Ook als de test negatief is.
- Reizigers die zich niet laten testen, moeten thuis 2 weken in quarantaine.
Maatregelen in uw omgeving
- In uw woonplaats kunnen extra maatregelen gelden.
Bijvoorbeeld aanpassing van de openingstijden van cafés. Of sluiting van een winkelcentrum. - Ook kunnen activiteiten met veel mensen worden gestopt.
Bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd.
Niet vergeten:
- Blijf thuis bij klachten en laat u testen.
- Houd 1,5 meter afstand van anderen.
Ook bij bezoek thuis. - Blijf weg van drukke plekken.
- Was vaak uw handen.
Bellen met vragen over het coronavirus
- U kunt bellen naar 0800 - 1351.
- Of naar +31 20 205 1351 als u in het buitenland bent.
- Het telefoonnummer is open van 8:00 uur tot 20:00 uur.