Persconferentie coronavirus: de stappen na 1 juni in eenvoudige taal

Let op, dit is een oude tekst. Lees meer informatie over corona in eenvoudige taal.

Op dinsdag 19 mei vertelden premier Mark Rutte en minister De Jonge op televisie over corona.
De belangrijkste dingen leggen we uit.

Stap voor stap mag er meer

Vanaf 1 juni mag u meer dingen doen.
Ook met andere mensen.
1,5 meter afstand houden blijft gelden.

Vanaf 1 juni contact met andere mensen

Buiten

  • U mag buiten met andere mensen afspreken.
  • U moet wel 1,5 meter afstand houden.
    Mensen uit 1 huishouden mogen dichterbij elkaar zijn.
  • Jongeren tot 18 jaar mogen buiten sporten. 1,5 meter afstand houden hoeft niet.

Binnen 

  • Bij bezoek thuis moet u 1,5 meter afstand houden.
    In huis en in de tuin.
  • In openbare gebouwen mogen 30 mensen met elkaar afspreken.
    Denk aan een vergadering.
    Mensen die daar werken tellen niet mee.
  • U moet 1,5 meter afstand houden.
  • Sportscholen blijven nog dicht.
  • Samen muziek maken zoals in een zangkoor of met blaasinstrumenten is misschien nog gevaarlijk.
    Hier is nog onderzoek naar.

Vanaf 1 juni mag horeca open

Restaurants en cafés mogen op 1 juni vanaf 12 uur in de middag open.
Er gelden wel regels:

Binnen

  • Binnen mogen 30 gasten zijn.
  • U moet reserveren.
  • U moet aan een tafel zitten.
  • Een medewerker vraagt u of u verkouden bent. Of koorts heeft.
    Heeft u deze klachten, dan moet u thuisblijven.
  • U moet 1,5 meter afstand houden.

Buiten

  • Op terrassen mogen meer dan 30 mensen zitten.
    Als er genoeg plaats is.
  • U moet aan een tafel zitten.
  • U moet 1,5 meter afstand houden van andere bezoekers.
  • Mensen uit 1 huishouden, hoeven geen afstand te houden.

Vanaf 1 juni mogen bioscopen, theaters en concertzalen open

U kunt naar de film, het theater of een concert.
Er gelden wel regels:

  • Binnen mogen 30 mensen zijn.
  • U moet reserveren.
  • Een medewerker vraagt u of u verkouden bent. Of koorts heeft.
    Heeft u deze klachten, dan moet u thuisblijven.
  • U moet 1,5 meter afstand houden.

Op 2 juni gaan de middelbare scholen open

  • Op 2 juni gaan middelbare scholen open.
  • Het gaat om voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.
  • Leerlingen en leraren houden 1,5 meter afstand.
  • Maar jongeren gaan nog niet allemaal tegelijk naar school.

Nieuws voor andere scholen

  • Op 8 juni gaan de basisscholen weer gewoon open.
  • De buitenschoolse opvang ook.
    Alle kinderen gaan weer gewoon naar school en de opvang.
  • Op 15 juni beginnen met mbo, het hbo en de universiteiten weer.
    Ze gaan nog niet helemaal open.
    Ze beginnen met bijvoorbeeld examens en praktijklessen.

Vanaf 1 juni mondkapjes verplicht in openbaar vervoer

  • In tram, bus, metro en trein moet u een mondkapje dragen.
  • Dit geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder.
  • U kunt een boete krijgen van € 95 als u het mondkapje niet draagt.
  • Op stations en perrons is het mondkapje niet verplicht.

Reis alleen met de bus, tram, metro en trein als het niet anders kan.
Ga zo ver mogelijk uit elkaar zitten.
Houd bij een halte of op een perron wel 1,5 meter afstand.

Niet vergeten:

  • Houd altijd 1,5 meter afstand.
  • Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
  • Nies en hoest in uw elleboog.
  • Was vaak uw handen met zeep.
  • Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
  • Heeft u koorts of bent u benauwd? Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven.
  • Werk zoveel mogelijk thuis.

Heeft u vragen over het coronavirus?

Bel naar 0800 - 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur).

Vanuit het buitenland belt u naar +31 20 205 1351.