Persconferentie coronavirus: zomervakantie 2020 in eenvoudige taal
Let op, dit is een oude tekst. Lees meer informatie over corona in eenvoudige taal.
Op woensdag 3 juni vertelden premier Mark Rutte en minister De Jonge op televisie over de zomervakantie 2020 en corona.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Op vakantie gaan in Nederland
U mag op vakantie naar andere landen.
Op vakantie gaan in Nederland is het veiligst.
Naar veel landen mag u niet.
De situatie in andere landen kan snel veranderen.
Gaat u toch op vakantie naar een ander land? Bereid u dan goed voor:
- Ga alleen naar landen met een geel reisadvies. In deze landen is de situatie ongeveer hetzelfde als in Nederland. Bijvoorbeeld Duitsland.
- In andere landen gelden andere regels. Zorg dat u deze regels kent.
- Sluit een goede reisverzekering af.
- Blijf tijdens de vakantie op de hoogte via de Reisapp van Buitenlandse zaken.
Vanaf 15 juni op vakantie gaan naar een aantal Europese landen
In een reisadvies leest u of het veilig is om naar een ander land te gaan.
De situatie in een land kan snel veranderen.
Lees daarom eerst de reisadviezen.
Voor reizen naar landen in Europa geldt:
- Vanaf 15 juni mag u naar landen met een geel reisadvies.
- Frankrijk en Spanje moeten nog beslissen of zij toeristen binnenlaten.
- U mag bijvoorbeeld nog niet naar Zweden, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.
Op vakantie gaan buiten Europa
Ga niet op vakantie naar landen buiten Europa.
Voor landen buiten Europa geldt het oranje reisadvies.
Dat betekent: ga er alleen heen als het echt niet anders kan.
Gaat u toch? Dan moet u na de vakantie 2 weken thuis in quarantaine.
Op vakantie gaan naar het Caribische deel van het Koninkrijk
Reizen naar Bonaire, Sint Eustatius, Saba, Curaçao, Aruba en St. Maarten kan waarschijnlijk weer vanaf 15 juni.
Houd het reisadvies in de gaten.
Toeristen mogen weer naar Nederland
Toeristen mogen deze zomer naar Nederland reizen.
Maar alleen toeristen uit landen met ongeveer dezelfde situatie als in Nederland.
Toeristen moeten zich aan de Nederlandse regels houden.
Niet vergeten:
- Op vakantie gaan in Nederland is het veiligst.
- Vanaf 15 juni kunt u naar veel landen binnen Europa reizen.
- Niet gebonden aan de schoolvakantie? Stel uw vakantie dan uit tot later moment.
- Reis alleen met het openbaar vervoer als u niet anders kan.
- Blijf weg van drukke plekken.
- Blijf thuis bij klachten en laat u testen.
Heeft u vragen over het coronavirus?
Bel naar 0800 - 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur).
Vanuit het buitenland belt u naar +31 20 205 1351.
