Persmoment coronavirus 15 maart 2022 in eenvoudige taal
Op dinsdag 15 maart was er weer een persmoment.
Minister Kuipers was op televisie.
Hij vertelde hoe het nu gaat met het coronavirus.
En welke regels en adviezen nu nog gelden.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Nog minder coronaregels nodig
De laatste weken kregen weer meer mensen corona.
Mensen worden wel minder ziek door corona.
En maar weinig mensen met corona moeten naar het ziekenhuis.
Daarom vindt de regering dat er nu minder coronaregels nodig zijn.
Er blijven nog maar een paar regels en adviezen.
Het is nog niet zeker wanneer de regering de regels en adviezen weer gaat beoordelen.
Maar de regering houdt het coronavirus goed in de gaten.
Bij klachten: blijf thuis en doe een test
Heeft u klachten die passen bij corona: blijf thuis en doe een zelftest.
Is de uitslag positief?
Maak dan een testafspraak bij de GGD.
En ga minimaal 5 dagen in isolatie.
U mag weer naar buiten als u de laatste 24 uur geen klachten heeft.
Testen zonder klachten niet meer nodig
U hoeft geen test meer te doen als u geen klachten heeft.
Dus leerlingen, studenten en onderwijspersoneel hoeven niet meer 2 keer per week te testen voor de zekerheid.
Was u in de buurt van iemand met corona?
En wilt u zeker weten of u beter thuis kunt blijven?
Doe dan de Quarantaine Check.
Thuiswerken
Er zijn geen coronaregels en adviezen meer om thuis te werken.
Maar veel mensen willen wel graag deels thuis blijven werken.
En sommige mensen maken zich zorgen over hun gezondheid.
Ook zij moeten veilig kunnen werken.
De regering vraagt werkgevers om zelf afspraken te maken over thuiswerken.
Samen met hun werknemers.
Voor werknemers met klachten blijft gelden:
- blijf thuis en doe een test,
- ga in isolatie na een positieve test,
- werk thuis als het kan.
Mondkapjes
Vanaf woensdag 23 maart hoeft u geen mondkapje meer op in en rond het openbaar vervoer.
Is het druk? Bescherm uzelf en anderen dan door een mondkapje te dragen.
Een mondkapje blijft nog wel verplicht op het vliegveld na de security.
En ook in het vliegtuig.
Vanaf 23 maart geen Testen voor Toegang (1G) meer
U moet nu nog testen voor toegang (1G) als u naar een grote nachtclub wilt.
Of naar een groot evenement waar iedereen staat.
Vanaf woensdag 23 maart kunt u hier gewoon naar binnen zonder eerst te testen.
Nergens heeft u dan nog een coronatoegangsbewijs nodig.
Houd de CoronaCheck-app op uw telefoon.
Want in een ander land heeft u die soms nog wel nodig.
Bijvoorbeeld als u daar op vakantie wilt.
En als u daar uit eten of naar de film wilt.
Vanaf 23 maart minder reisregels
Vanaf 23 maart veranderen de reisregels. Voor mensen die naar Nederland reizen.
- Reist u uit een land van de Europese Unie of Schengen naar Nederland?
Dan zijn er geen reisregels meer. - Reist u uit een ander land naar Nederland?
- Maar woont u in Nederland?
Of in een ander land binnen de Europese Unie of Schengen?
Dan zijn er geen reisregels meer. - Of woont u buiten de Europese Unie of Schengen?
Dan mag u niet naar Nederland reizen.
Soms mag dit wel.
Bijvoorbeeld als u uit een veilig land komt. Of als u een prik tegen corona kreeg.
- Maar woont u in Nederland?
Doe altijd meteen een zelftest als u in Nederland aankomt.
En ook op dag 5.
Leven met corona
Corona is niet weg.
Gelukkig werkt vaccineren goed.
En vaak worden mensen minder ziek door corona als ze het al eens hebben gehad.
Daarom is het minder erg als er weer veel mensen corona krijgen.
Toch kan corona nog steeds heel vervelend zijn.
Ook voor gezonde mensen.
Voor oudere mensen en mensen die sneller ziek worden is corona nog vervelender.
Adviezen tegen verspreiding van corona
Deze adviezen helpen nog steeds tegen besmetting met corona.
- Was regelmatig uw handen.
- Hoest en nies in uw elleboog.
- Zet ramen open en zorg voor frisse lucht.
- Blijf thuis bij klachten en doe een (zelf)test
- Haal uw vaccinatie, boosterprik of herhaalprik.
Hiermee beschermt u uzelf, uw familie, vrienden en anderen.
En houdt u rekening met de mensen die zich zorgen maken over hun eigen gezondheid.
Bijvoorbeeld omdat ze ouder zijn of heel vaak ziek.
Hou rekening met elkaar
- Hou afstand als iemand daar om vraagt.
- Gaat u naar iemand die zorgen heeft over zijn of haar gezondheid?
Doe dan eerst een zelftest. - En respecteer elkaars keuzes.
Bijvoorbeeld als iemand ergens een mondkapje draagt waar dat niet hoeft.

Bellen met vragen over het coronavirus
Heeft u vragen over het coronavirus?
Bel naar 0800 - 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.