Toespraak coronavirus 14 december: lockdown tot en met 19 januari
Op maandag 14 december was premier Mark Rutte weer op televisie.
Hij vertelde hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Strenge lockdown om besmettingen van het coronavirus tegen te gaan
Het aantal coronabesmettingen loopt op.
Elke dag komen er nog veel besmettingen bij.
Ook moeten elke dag meer mensen naar het ziekenhuis.
Daarom gaat Nederland vanaf dinsdag 15 december in een lockdown.
De lockdown duurt zeker tot en met dinsdag 19 januari.
Steun voor ondernemers
De lockdown raakt veel mensen en bedrijven.
Het kabinet heeft voor bedrijven een steunpakket om ze te helpen.
Tijdens de lockdown gelden de volgende regels
Regels voor het dagelijks leven
- Blijf zoveel mogelijk thuis. Ook tijdens de feestdagen.
- Werk thuis. Ga alleen naar het werk als het moet.
- Mensen die in de zorg werken, mogen doorgaan met werken.
- Buiten mogen maximaal 2 personen samen zijn.
- Of alle mensen die bij 1 huishouden horen.
Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee. - Ontvang thuis maximaal 2 personen.
Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee. - Op 24, 25 en 26 december mag u thuis maximaal 3 personen ontvangen. Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
Regels voor winkels en uitgaan
- Theaters en bioscopen zijn dicht.
- Kappers, schoonheidsspecialisten, nagelstudio’s en seksinrichtingen zijn dicht.
- Tattooshops en nagelstudio’s zijn dicht.
- Sauna’s en casino’s zijn dicht.
- Hotels zijn open om te overnachten.
- De restaurants in hotels zijn dicht.
- De meeste winkels zijn dicht.
- Supermarkten zijn open. Ook de bakker, de slager en andere winkels voor eten en drinken zijn open.
- Drogisterijen, apotheken, opticiens, audiciens en winkels voor reparatie en onderhoud mogen ook open blijven.
- Doe-het-zelfzaken zijn open voor afhaal.
- Plekken waar u pakketten kunt ophalen en versturen mogen open blijven.
- Banken blijven open.
- Overheidsorganisaties blijven open.
- Bibliotheken blijven open om boeken af te halen.
Regels voor sporten
- Buiten sporten mag met maximaal 2 personen (exclusief trainer).
- In binnenruimtes sporten mag niet.
- Groepslessen buiten mogen niet.
- Sportscholen zijn dicht.
- Wedstrijden zijn verboden.
- Topsporters en sporters in topcompetities mogen trainen en wedstrijden spelen.
- Sporten voor iedereen vanaf 18 jaar en ouder mag alleen als onderling 1,5 meter afstand te houden is.
- Kinderen tot en met 17 jaar mogen buiten wel in grotere teams sporten. Of buiten wedstrijden spelen met teams van hun eigen club.
- Publiek bij sport is niet toegestaan.
- Sportkantines, kleedkamers en douches zijn dicht.
Regels voor reizen
- Reis alleen met het openbaar vervoer als het nodig is.
- Boek geen reis naar het buitenland.
- Reis niet naar het buitenland.
Regels voor scholen
- Scholen geven tot en met 17 januari les op afstand.
- Er zijn uitzonderingen voor kwetsbare leerlingen.
- Praktijkonderwijs mag op school doorgaan.
- Lessen voor examenleerlingen gaan door.
- Examens gaan door.
- Kinderopvang is dicht.
- Buitenschoolse opvang is dicht.
Voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep is er noodopvang. Bijvoorbeeld als de ouders in een ziekenhuis werken. Of leerkracht zijn.
Nieuwsbericht persconferentie
-
Toespraak 14 december: Coronaregels per 15 december in beeld
Samenvatting in beeld van de coronaregels zoals die gelden vanaf 15 december 2020. In deze beeldsamenvatting staan ...
-
Lockdown om contacten tot een minimum te beperken
Let op: de datum van dit nieuwsbericht is 6 augustus 2020. Lees het nieuwsbericht van 12 januari 2021. Het coronavirus grijpt ...