Tips als u zich somber of gespannen voelt door het coronavirus

Bent u somber of gespannen door het coronavirus? Praat er samen over met mensen in uw omgeving. Of bel één van de hulplijnen om te praten over uw angstige gevoelens. U kunt ook terecht bij het Steunpunt Coronazorgen.

Wat kan ik doen als ik me somber of gespannen voel door het coronavirus?

Het is begrijpelijk als u zich somber, gespannen of misschien zelfs angstig voelt door het coronavirus. Dat kan als u alleen bent, maar ook als u samen met andere mensen woont.

Het helpt om af en toe een pauze te nemen. Van uw werk, van de drukte thuis of van het tv-kijken. Ook helpt het om de berichtgeving over het coronavirus even niet te volgen. 

  • Een gezonde leefstijl helpt om mentaal fit te blijven. Eet gezond en zorg voor voldoende slaap en beweging.
  • Structuur in uw dag helpt ook. Bijvoorbeeld elke dag op dezelfde tijd opstaan. En maak een planning  voor uw (thuiswerk)dag en neem geregeld een korte pauze.
  • Gebruik liever geen alcohol of drugs om met uw emoties om te gaan. 
  • U kunt uw zorgen en ongerustheid verminderen door minder vaak te kijken of luisteren naar berichtgeving in de (sociale) media. 
  • Ga af op de feiten. Zoek betrouwbare informatiebronnen, zoals de websites van de Rijksoverheid, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) of het RIVM. Verzamel informatie waarmee u kunt bepalen hoeveel risico u echt loopt, zodat u redelijke voorzorgsmaatregelen kunt treffen. 
  • Praat over uw emoties. Krop ze niet op. Praten met mensen die u vertrouwt kan helpen. Hou contact met vrienden, familie en collega’s via e-mail en telefoon.
  • Als u er met uw omgeving niet uitkomt, zoek dan contact met een getrainde vrijwilliger of professionele hulpverlener. 
  • Ook kunt u bij aanhoudende klachten terecht bij uw huisarts. De huisarts kan u snel de juiste soort hulp bieden en doorverwijzen naar andere hulpverleners zoals een psycholoog of een therapeut.

Hulplijnen voor als u zich somber of gespannen voelt

U kunt bellen of chatten met de volgende hulplijnen als u over iets wilt praten, iets wilt vragen of iemand zoekt die naar u luistert:

Hulplijnen voor jongeren

De Kindertelefoon: 0800-0432 (ook chatten)

Voor alles wat je bezighoudt.
Elke dag, van 11.00 tot 21.00 uur.

Ease.nl:  043-2058106 of 06–82410040 (ook via chat, Facebook of Instagram).
Voor jongeren tussen de 12 en 25, die ergens mee zitten en daar over willen praten. Ma-do van 15.00 - 18.00 uur.

Hulplijnen voor volwassenen

De Luisterlijn: 0900-0767 (ook chat of email)
Voor wie behoefte heeft aan een luisterend oor.
7 dagen per week, 24 uur per dag

Mind-Korrelatie: 0900-1450 of 06-13863803 (what’s app). Ook via chat en mail.
Voor hulp bij psychische of mentale problemen.
Op werkdagen van 09.00:00 tot 22:00 uur.

ADF Stichting: 0343-753 009 Hulplijn voor mensen met angst-, dwang- en fobieklachten. Maandag t/m zondag van 9:00 – 13.30 uur.

Het Rode Kruis: 070-4455888
Hulplijn voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten.
Maandag t/m zondag van 9:00 – 21:00 uur.

113 zelfmoordpreventie: 0900-0113
Voor wie denkt aan zelfmoord of met iemand te maken heeft die daaraan denkt.
7 dagen per week, 24 uur per dag.

Hulplijnen speciaal voor ouderen

ANBO: 0348 - 46 66 66.
Voor ouderen die vragen hebben over het coronavirus of een praatje willen maken omdat ze alleen zijn.
7 dagen per week, van 09:00 tot 17:00 uur

KBO-PCOB: 030-3 400 600
Voor ouderen, ook met een migratie-achtergrond, voor informatie of een luisterend oor.
Maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 17.00 uur.

Hulplijnen voor zorgprofessionals

Sterk in je werk coaching:
Voor een luisterend oor en laagdrempelige mentale ondersteuning bieden vakbond CNV en Werkgeversorganisatie Regioplus extra coaching. Professionele coaches bieden op vrijwillige basis laagdrempelige mentale ondersteuning. 

ARQ IVP: 088 – 3305500
Heeft u een ingrijpende gebeurtenis meegemaakt en wilt u daar met een gespecialiseerde psycholoog over praten, dan kunt u bellen met het contactpunt van Arq/IVP.
7 dagen per week, van 8.30 tot 21.30.

Zelfhulp als u zich somber of gespannen voelt

Veel ggz-instellingen bieden op hun websites zelfhulpprogramma’s aan. Dit zijn online oefeningen en apps die je kunnen helpen:

Meer tips voor hulp als u zich somber of gespannen voelt