Veelgestelde vragen over financiële steun aan KLM

Het kabinet steunt KLM met 3,4 miljard euro. Dit steunpakket bestaat uit leningen, waarvan 1 miljard direct van de overheid. De banken lenen het resterende deel van 2,4 miljard uit. De overheid staat voor 90 procent garant voor de lening van banken. KLM moet de leningen binnen 5,5 jaar aflossen. Ook de Franse overheid biedt steun aan de vliegtuigmaatschappij AirFrance-KLM, het moederbedrijf van KLM. De Franse overheid steunt het Franse deel, Air France.

Waarom biedt de overheid KLM financiële steun?

KLM is in combinatie met luchthaven Schiphol een belangrijke drijver achter de Nederlandse economie en wordt hard geraakt in de coronacrisis. Als gevolg van de reisbeperkingen staat een groot deel van de vliegtuigen aan de grond. Hierdoor zijn de inkomsten grotendeels weggevallen terwijl kosten zoals financiering van de vloot en loonkosten gewoon doorlopen. 

Wat maakt KLM zo belangrijk voor de Nederlandse economie?

Nederland is heel internationaal georiënteerd en heeft een zeer open economie. Dat wil zeggen dat we veel handel drijven met het buitenland. Daarom is voor Nederland de verbondenheid met de rest van de wereld, zoals via Schiphol, enorm belangrijk. Direct en indirect zijn duizenden banen gemoeid met luchthaven Schiphol en het intercontinentale netwerk van bestemmingen van KLM. Dat netwerk is bovendien een belangrijke reden voor buitenlandse bedrijven om zich in Nederland te vestigen. Als KLM omvalt dan heeft dat grote invloed op de Nederlandse economie. En daarmee ook op de werkgelegenheid van vele duizenden Nederlanders.

Welke afspraken zijn er gemaakt met KLM?

In ruil voor de financiële steun zijn er door de overheid voorwaarden gesteld aan KLM. Het gaat tenslotte om belastinggeld. Bovendien is het belangrijk dat KLM de kosten verlaagt. Niet alleen om de crisis door te komen maar ook om in de toekomst winstgevend te zijn. Een van de voorwaarden voor de staatssteun is dat KLM de kosten met 15 procent verlaagt. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over geluidsoverlast en verduurzaming.  KLM ontvangt de lening in delen, afhankelijk van de voortgang van de vervulling van de voorwaarden.

Wanneer ontvangt KLM de lening?

KLM kan een beroep doen op het resterende deel van het leningenpakket nu het kabinet heeft ingestemd met het herstructureringsplan van KLM.   

Waarom moeten medewerkers van KLM salaris inleveren?

De problemen bij KLM zijn op dit moment fors, net zoals de opgave op het gebied van kostenbesparing. Een van de voorwaarden voor de staatssteun is dat KLM de kosten met 15 procent verlaagt. De overheid vindt dat hierbij de sterkste schouders, dus de medewerkers die het meeste verdienen, de zwaarste lasten moeten dragen. KLM heeft daarvoor in opdracht van de overheid een herstructureringsplan gemaakt. Dit plan moet er mede voor zorgen dat als de reisbeperkingen straks zijn opgeheven, KLM een sterk merk blijft dat goed kan concurreren met andere vliegtuigmaatschappijen.

Waarom krijgt KLM steun die andere bedrijven niet krijgen?

KLM is zeker niet het enige bedrijf dat het moeilijk heeft vanwege de coronacrisis. De overheid heeft miljarden uitgetrokken om zoveel mogelijk banen te behouden. En om alle bedrijven in Nederland met verschillende regelingen te helpen om het hoofd boven water te houden. De overheid steunt KLM met een lening en garanties. Dit komt bovenop de NOW-regeling waar KLM gebruik van maakt. Deze regeling  zorgt ervoor dat bedrijven medewerkers in dienst kunnen houden en op die manier deze hele lastige tijd kunnen doorkomen. 

Hoelang is de staat bereid om de staatssteun te blijven betalen?

Het steunpakket voor KLM bestaat uit een directe lening van 1 miljard euro en een lening van 2,4 miljard door banken die het bedrijf binnen 5,5 jaar moet aflossen.

Wat zijn de gevolgen voor de Nederlandse staatskas?

Natuurlijk heeft de coronacrisis hele forse gevolgen voor de schatkist. We moeten op dit moment veel geld lenen. Toch zijn de gevolgen daarvan voor de staatsschuld prima te dragen. De rente op Nederlandse leningen is ongeveer nul procent. Met het geld dat nu geleend wordt, kan onder andere een deel van de salarissen van werknemers (onder andere KLM) worden betaald, staat de overheid garant voor leningen van banken aan bedrijven en krijgen zzp’ers in nood een aanvulling tot bijstandsniveau.

Waarom is Nederland aandeelhouder van Air France-KLM?

Nederland en Frankrijk zijn allebei aandeelhouder van Air France-KLM. KLM is een dochterbedrijf van de holding Air France-KLM. In de holding worden beslissingen genomen over KLM die weer belangrijk zijn voor Schiphol. Doordat de Nederlandse en Franse overheid een gelijk aandeel hebben in de holding zijn de verhoudingen gelijkwaardig.

Waarom is KLM geen staatsbedrijf?

De Nederlandse staat bezit 5,9 procent van de aandelen van KLM en 14,3 procent van AirFrance-KLM.

Bij een aantal bedrijven heeft de overheid een belang, soms een heel groot belang. Dit zijn staatsdeelnemingen, overheidsbedrijven waarbij er een vitaal Nederlands publiek belang is. Uiteindelijk moet Air France-KLM concurrerend blijven in de luchtvaart en daarbij is een staatsbedrijf niet de beste formule.

Waarom gaat KLM niet verder zonder Air-France?

KLM en Air-France zijn in 2003 samengegaan. De beste mogelijkheden en kansen voor KLM liggen in de combinatie AirFrance-KLM. KLM heeft de afgelopen jaren ook veel profijt van de combinatie gehad. Het heeft kunnen groeien en is van een verliesgevend bedrijf naar een winstgevende onderneming gegaan.