Veelgestelde vragen over financiële steun aan KLM

Het kabinet steunt KLM met 3,4 miljard euro omdat KLM belangrijk is voor de Nederlandse economie. Dit steunpakket bestaat uit leningen: 1 miljard komt direct van de overheid en 2,4 miljard van banken. De Rijksoverheid staat voor 90 procent garant voor de lening van banken. KLM moet de leningen binnen 5,5 jaar aflossen.

De Franse overheid maakte op 6 april 2021 bekend dat ze de directe lening aan Air France van 3 miljard omzet in eigen vermogen. En extra aandelen koopt in Air France-KLM. De Europese Commissie heeft het plan hiervoor goedgekeurd.

Waarom doet Nederland niet mee met een nieuw financieringsplan voor Air France-KLM?

KLM heeft laten weten dat de nood nu minder hoog is, maar dat het straks wel financiële problemen verwacht. Nederland is nog in gesprek met de Europese Commissie over eventuele noodsteun. De overheid mag namelijk pas staatssteun geven als de Europese Commissie akkoord is.

Waarom koopt de Nederlandse overheid nu geen extra aandelen KLM?

Extra aandelen KLM kopen is volgens de Nederlandse overheid nu niet nodig. Sinds de aankoop van de aandelen in 2019 is de positie van de Nederlandse staat verbeterd. Nederland zit aan tafel als het gaat om zaken die voor het bedrijf belangrijk zijn. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld over de verlenging van de periode om de landingsrechten op Schiphol op te zeggen, de staatsgaranties, van negen maanden naar vijf jaar. En over het behoud van Schiphol als belangrijke overstapluchthaven (hub).

De Franse overheid koopt wel extra aandelen. De Europese Commissie heeft laten weten dat dit mag. Wel moet het land binnen 6 jaar weer een deel van deze aandelen verkopen. Zodat de Franse overheid maximaal 14 procent van alle aandelen bezit. Dat is hetzelfde percentage aandelen dat ze voor deze laatste aandelenaankoop bezaten. Frankrijk wil in ieder geval onder de 30 procent blijven, omdat het anders een bod moet doen op de hele onderneming.

In de Franse wet staat dat stemrechten van aandeelhouders na 2 jaar verdubbelen. Het percentage aandelen komt dus niet 1 op 1 overeen met het stemrecht van aandeelhouders. Zo telt het stemrecht van Nederland sinds februari 2021 dus dubbel. Ook maakt het uit hoeveel aandeelhouders er tijdens een vergadering daadwerkelijk mee stemmen.

Waarom biedt de overheid KLM financiële steun?

Samen met luchthaven Schiphol is KLM een belangrijke drijver van de Nederlandse economie. KLM wordt hard geraakt door de coronacrisis. Als gevolg van de reisbeperkingen staat een groot deel van de vliegtuigen aan de grond. Hierdoor zijn de inkomsten grotendeels weggevallen terwijl kosten zoals financiering van de vloot en loonkosten gewoon doorlopen. 

Waarom is KLM belangrijk voor de Nederlandse economie?

Nederland is heel internationaal georiënteerd en heeft een open economie. Er wordt veel handel gedreven met het buitenland. Voor Nederland is de verbondenheid met de rest van de wereld via Schiphol daarom erg belangrijk. Direct en indirect zorgt luchthaven Schiphol en het netwerk van internationale bestemmingen van KLM voor duizenden banen. Dat netwerk maakt het bovendien voor buitenlandse bedrijven financieel interessant om zich in Nederland te vestigen. Als KLM omvalt dan heeft dat grote invloed op de Nederlandse economie. En daarmee ook op de werkgelegenheid van vele duizenden Nederlanders.

Welke afspraken heeft de overheid gemaakt met KLM?

In ruil voor de financiële steun heeft de overheid voorwaarden gesteld aan KLM

  • Medewerkers van KLM krijgen minder salaris. Medewerkers die meer verdienen moeten ook meer salaris inleveren.
  • Zolang KLM financiële steun krijgt, worden er geen bonussen en dividend uitgekeerd.
  • KLM houdt de kwaliteit van het netwerk vanaf Schiphol op peil.
  • KLM vermindert het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 25.000.
  • KLM vermindert de CO2-uitstoot met 50 procent per passagierkilometer in 2030.
  • Vanaf 2030 is 14 procent van de brandstof van KLM duurzaam. 

Waarom moeten medewerkers van KLM salaris inleveren?

KLM heeft op dit moment grote financiële problemen. Een van de voorwaarden voor de staatssteun is dat KLM de kosten met 15 procent verlaagt. Daarom gaan salarissen ook omlaag. De overheid vindt dat de medewerkers die het meeste verdienen, meer salaris moeten inleveren. KLM heeft daarvoor een herstructureringsplan gemaakt. Dit plan moet er voor zorgen dat wanneer mensen weer gewoon kunnen reizen, KLM een sterk bedrijf blijft dat goed kan concurreren met andere vliegtuigmaatschappijen wanneer de vliegbeperkingen straks zijn opgeheven.

Waarom krijgt KLM steun die andere bedrijven niet krijgen?

KLM is zeker niet het enige bedrijf dat het moeilijk heeft vanwege de coronacrisis. De overheid heeft miljarden uitgetrokken om zoveel mogelijk banen te behouden. En om alle bedrijven in Nederland met verschillende regelingen te helpen om het hoofd boven water te houden. 

Waarom is de Nederlandse overheid aandeelhouder van Air France-KLM?

De overheid wil inspraak over de beslissingen over KLM. Deze zijn weer belangrijk zijn voor Schiphol. En dus voor de Nederlandse economie. Nederland en Frankrijk zijn allebei aandeelhouder van Air France-KLM. KLM is een dochterbedrijf van de holding Air France-KLM. Doordat de Nederlandse en Franse overheid een gelijk aandeel hebben in de holding zijn de verhoudingen gelijkwaardig.

De Franse overheid steunt het Franse deel Air France van vliegtuigmaatschappij AirFrance-KLM.

Waarom is KLM geen staatsbedrijf?

Omdat niet alle aandelen van de Nederlandse staat zijn. De Nederlandse staat bezit 5,9 procent van de aandelen van KLM en 14,3 procent van AirFrance-KLM.

Bij een aantal bedrijven heeft de overheid een belang, soms een heel groot belang. Dit zijn staatsdeelnemingen, overheidsbedrijven waarbij er een vitaal Nederlands publiek belang is. Uiteindelijk moet Air France-KLM concurrerend blijven in de luchtvaart en daarbij is een staatsbedrijf niet de beste formule.

Waarom gaat KLM niet verder zonder Air-France?

De beste mogelijkheden en kansen voor KLM liggen in de combinatie AirFrance-KLM. KLM heeft de afgelopen jaren ook veel profijt van de combinatie gehad. Het heeft kunnen groeien en is van een verliesgevend bedrijf naar een winstgevende onderneming gegaan.