Interview: 4 vragen over waarom de booster zo belangrijk is voor zorgmedewerkers

Zorgmedewerkers kunnen net als iedereen boven de 18 jaar een boostervaccinatie halen. Maar nog niet iedereen heeft een keuze gemaakt. Waarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk zorgmedewerkers de booster nemen? En hoe zorg je ervoor dat iedereen een weloverwogen keuze kan maken. Coronacrisismanager en arts verstandelijk gehandicapten Ingrid van Zoest geeft daar in dit interview in 4 vragen antwoord op.

1. Waarom is het zo belangrijk dat zorgmedewerkers de boostervaccinatie nemen?

“Afstand houden is in onze sector onmogelijk. Als ik naar mijn auto loop, ben ik onderweg al 3 keer geknuffeld door 1 van onze patiënten of bewoners. Door de booster te nemen, loop je minder risico dat je corona krijgt en dat je jouw patiënten besmet. Want zoals we inmiddels weten, neemt de werking van de basisvaccinaties naar verloop van tijd af. Dat betekent dat de kans groter is dat je besmet raakt en het virus doorgeeft aan anderen. Ook beschermen de eerste 2 vaccinaties minder goed tegen de zeer besmettelijke virusvarianten, zoals de omikronvariant.”

"Mezelf vaccineren is het beste wat ik op dit moment kan doen voor mijn patiënt."

2. Zelf heb je voor de boostervaccinatie gekozen. Waarom?

“Ik zeg altijd: ik heb als arts de belofte gedaan om het beste te doen voor mijn patiënt. Mezelf vaccineren is het beste wat ik op dit moment kan doen voor mijn patiënt. Want met mijn vaccinatie kan ik ervoor zorgen dat de kans kleiner is dat ik patiënten besmet. Daardoor kunnen zij zoveel mogelijk hun dagelijkse ritme behouden. Bij ons moet een bewoner bijvoorbeeld elke keer in zijn woning blijven als hij of zij in contact is geweest met een besmet persoon. Er is dan geen dagbesteding, geen sportclubje, en er mag geen bezoek langskomen. Terwijl ritme juist zo belangrijk is voor deze groep kwetsbare mensen.”
Vergroot afbeelding
Door de booster te nemen, loop je minder risico dat je corona krijgt en dat je jouw patiënten besmet.

3. Hoe zorg je ervoor dat iedereen binnen jouw organisatie een weloverwogen keuze kan maken?

“Ik heb de afgelopen maanden geleerd dat mensen pushen om een vaccinatie te nemen averechts werkt. We geven als organisatie alleen aan dat we het verstandig vinden en wijzen op neutrale informatie, zodat iedereen op basis daarvan een keuze kan maken. Op het moment dat we vaccineren of boosteren verwijzen wij bijvoorbeeld altijd naar het RIVM en de twijfeltelefoon. Ook hebben we een tijdje een liveblog bijgehouden. Met bewoners of hun naasten gaan we soms het gesprek aan. Merken we dat er angst voor de prik zelf is, dan kijken we naar mogelijkheden om de angst weg te nemen. Laatst heb ik bijvoorbeeld 1 van onze bewoners op zijn eigen verzoek in zijn kledingkast geprikt.”

4. Wat is je advies aan zorgmedewerkers die twijfelen?

“Twijfel je over vaccinatie? Stel je vraag eens buiten je eigen informatiebubbel. En al doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor de kwetsbaren in onze maatschappij die niet zelf kunnen kiezen. Zodat zij hun ritme weer kunnen oppakken en de zorg weer rust krijgt. Er is geen rek meer, in geen enkele zorgsector.”

Heb je andere vragen over de boostervaccinatie? Kijk dan op www.coronavaccinatie.nl/booster.