NederlandWereldwijd

Hoe vraag ik DigiD aan als ik in het buitenland woon?

Als u in het buitenland woont, vraagt u DigiD aan via DigiD.nl. Daarna haalt u een activeringscode op door te videobellen met NederlandWereldwijd. Of door langs te gaan bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland. Met de activeringscode activeert u uw DigiD.

Let op: Woont u in Nederland en staat u ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan is de informatie op deze pagina niet voor u bedoeld. Lees hoe u DigiD kunt aanvragen als u in Nederland woont.

Voor de aanvraag

Voorwaarden om een DigiD aan te vragen via DigiD.nl als u in het buitenland woont:

  • U heeft een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart).
  • U heeft een burgerservicenummer (BSN). Heeft u geen BSN? Lees dan hoe u aan een BSN komt.
  • U heeft een telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen.
  • U heeft een e-mailadres.
Let op: Ontvangt u AOW of krijgt u dit binnenkort? Dan kunt u een DigiD aanvragen via de SVB. U hoeft dan niet langs een balie of te videobellen met NederlandWereldwijd.

Na de aanvraag

Als u DigiD heeft aangevraagd via DigiD.nl, ontvangt u een baliecode per e-mail en sms. Deze baliecode is 30 dagen geldig.

Met de baliecode kunt u een DigiD-activeringscode ontvangen door te videobellen met NederlandWereldwijd. Of u kunt de activeringscode ophalen bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland.

DigiD-activeringscode ontvangen in het buitenland

DigiD activeren

Activeer uw DigiD binnen 21 dagen na het ophalen van de activeringscode. U kunt uw DigiD activeren via DigiD.nl.

Heeft u een ander Europees inlogmiddel?

Heeft u geen DigiD, maar wel een ander Europees erkend inlogmiddel? Ook hiermee kunt u online uw zaken regelen bij veel Nederlandse organisaties, zoals SVB, Belastingdienst, DUO, CJIB, UWV en RDW. U heeft dan geen DigiD nodig.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons

Ook nuttig