Is een 'gratis' toestel bij mijn telefoonabonnement een lening?

Als u een telefoonabonnement heeft waar u een 'gratis' toestel bij krijgt, dan blijft dit een lening. U betaalt de 'gratis' mobiele telefoon namelijk af tijdens de looptijd van uw abonnement.

Financieel toezicht op telefoonabonnement

Sluit u een telefoonabonnement af met een 'gratis' telefoon? Dan gaat het om een (goederen)krediet. Daardoor is de Wet op het financieel toezicht (Wft) van toepassing als u dit abonnement afsluit. Ook banken, (web)winkels en autodealers die uitgestelde betaling aanbieden bij de verkoop van goederen vallen onder de Wft.

Informatieplicht telefoonaanbieders

De telefoonaanbieder moet u verplicht informeren over de kredietvoorwaarden en de hoogte van de rente op de lening. Providers en verkopers zijn verplicht om de kosten van een abonnement duidelijker in kaart te brengen. Dit maakt het een stuk duidelijker om te zien hoeveel u nu echt kwijt bent voor uw abonnement en hoeveel voor uw telefoon. De prijs wordt voortaan duidelijk gecommuniceerd en een ‘gratis smartphone’ aanprijzen bij een abonnement mag niet meer. Providers zijn  verplicht de melding “Let op: Geld lenen kost geld” te plaatsen op plekken waar zij een mobiele telefoon als onderdeel van abonnementen aanbieden.

Toetsen maandelijkse lasten

Een telefoonabonnement met een gratis telefoon is een lening (krediet). Daardoor moet de telefoonaanbieder toetsen of u de maandelijkse lasten kunt betalen.

Registratie Bureau Kredietregistratie (BKR)

Als uw lening voor de mobiele telefoon hoger is dan € 250, staat uw abonnement geregistreerd bij het BKR. Vraagt u bijvoorbeeld een andere lening aan, dan heeft een kredietaanbieder inzicht in uw lening(en).

Dit geldt niet als uw telefoon goedkoper is dan € 250. Of als u een aanbetaling doet waardoor de lening minder dan € 250 is.

Verantwoordelijk