Is een telefoonabonnement waar een mobiele telefoon bij zit een lening?

Als u een telefoonabonnement heeft afgesloten samen met een mobiele telefoon voor een vaste prijs per maand, dan is dit een lening. U betaalt de kosten van de mobiele telefoon namelijk af tijdens uw abonnement.

Lening en registratie

Het betalen van de telefoon in termijnen over een periode van bijvoorbeeld een of twee jaar, is een lening. Daarom moet een telefoonaanbieder controleren of u de maandelijkse kosten kunt betalen.

Is uw lening voor de mobiele telefoon hoger dan € 250? Dan wordt uw lening geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Deze registratie kan gevolgen hebben voor de aanvraag van een andere lening, waaronder een hypotheek. Ook controleert de telefoonaanbieder bij het BKR of u betalingsachterstanden heeft op andere kredieten. De kredietaanbieder heeft namelijk inzicht in uw lening(en).

Dit geldt niet als uw telefoon goedkoper is dan € 250. Of als u een aanbetaling doet waardoor de lening minder dan € 250 is.

Telefoonaanbieders moeten informeren over kosten

De telefoonaanbieder moet u informeren over de voorwaarden voor de lening en de hoogte van de rente. Providers en verkopers moeten ook de kosten van een abonnement duidelijk vertellen. Zo weet u hoeveel u nu echt kwijt bent voor uw abonnement en hoeveel voor uw telefoon.

Providers mogen geen reclame maken voor een ‘gratis smartphone’ bij een abonnement. Ze moeten ook de melding “Let op: Geld lenen kost geld” plaatsen op plekken waar zij een mobiele telefoon samen met een abonnement aanbieden.