Meldingsformulieren identiteitsfraude

U kunt met een van de 4 formulieren hieronder identiteitsfraude online melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). U kunt formulier 4 ook gebruiken als uw persoonsgegevens bij de overheid niet kloppen.

Heeft u het formulier verstuurd? Dan krijgt u per mail een reactie en een kopie van de ingevulde gegevens.

Kies meldingsformulier

Kies uit onderstaande formulieren het formulier dat het beste bij uw situatie past. Bij elk formulier kunt u aangeven of u de melding namens uzelf of namens een ander doet. U kunt kiezen uit de volgende formulieren:

  • Meldingsformulier 1: Kopie ID afgegeven
    U heeft een kopie van uw identiteitsdocument (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) afgegeven bijvoorbeeld op Marktplaats, een huizensite of een vacaturesite, maar u vertrouwt het niet. Of u heeft al gemerkt dat uw kopie is misbruikt om andere mensen op te lichten uit uw naam.
  • Meldingsformulier 2: Bestellingen op naam
    U heeft rekeningen of aanmaningen ontvangen voor bestellingen die u niet heeft gedaan.
  • Meldingsformulier 3: Nepprofiel op social media
    U constateert dat iemand zich voor u uitgeeft met een nepprofiel op social media.
  • Meldingsformulier 4: Overige meldingen identiteitsfraude of – fouten
    U wilt melding doen van identiteitsfraude bij een combinatie van de situaties onder 1, 2 en 3, bij twijfel of bij een andere situatie dan onder 1,2 of 3. Bijvoorbeeld als er een telefoonabonnement, lening of creditcard is afgesloten op uw naam of een voertuig op uw naam gezet. Of u bent bijvoorbeeld in aanraking met justitie gekomen door een persoonsverwisseling. Of u wilt melding doen van een fout met uw persoonsgegevens in een registratie bij de overheid.

Wat kunt u doen bij een datalek van uw persoonsgegevens?

Bent u door een organisatie geïnformeerd dat uw persoonsgegevens zijn gelekt en maakt u zich zorgen over wat er met uw gegevens kan gebeuren? Wij begrijpen uw ongerustheid, en leggen hieronder uit wat u kunt doen.

Het is ieder geval belangrijk om te weten dat niet alle datalekken leiden tot identiteitsfraude.

Wanneer alleen uw BSN bij een datalek betrokken is, is de kans op identiteitsfraude klein. Het BSN is een zogenaamd ‘informatieloos’ nummer.  Dit betekent dat er geen persoonlijke informatie, bijvoorbeeld uw geboortedatum, in het BSN verwerkt is. Een persoon is daarom niet te herkennen aan een BSN. Het BSN wordt alleen door de overheid gebruikt bij de verwerking van persoonsgegevens en in rechtstreeks contact met u. Het is in een geval van een datalek niet nodig om uw BSN te laten veranderen.

Is er ook een kopie van uw identiteitsdocument (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) bij het datalek betrokken?

Dan raden we u aan om uit voorzorg een nieuw identiteitsdocument aan te vragen bij uw gemeente.

Is het onduidelijk welke persoonsgegevens precies bij het datalek zijn betrokken?

Ga dit na bij de desbetreffende organisatie.

Als er sprake is van misbruik van uw persoonsgegevens, dan kunt u dit melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI). Als er nog geen misbruik is gemaakt van uw persoonsgegevens, dan hoeft u geen melding bij het CMI te doen.