Ontwikkeling Lelystad en Eindhoven Airport

De luchthavens Lelystad en Eindhoven Airport gaan verder uitbreiden. Deze luchthavens zullen straks vliegtuigen opvangen die niet per sé op Schiphol hoeven te landen. Zo komt op Schiphol meer ruimte beschikbaar. 

Lelystad Airport

Lelystad Airport groeit tot maximaal 45.000 vliegtuigbewegingen per jaar. In 2015 begonnen de werkzaamheden voor uitbreiding van het vliegveld. Doel is dat Lelystad geschikt wordt voor groot commercieel vliegverkeer.

Na openstelling zal de luchthaven in een eerste fase groeien tot 10.000 vliegtuigbewegingen. De groei van Lelystad is afhankelijk van de groei van Schiphol. Na een tijdje kan Lelystad verder groeien naar 25.000 vliegtuigbewegingen in 2033 en 45.000 vliegtuigbewegingen in 2043.

Eindhoven Airport

Eindhoven Airport kan verder doorgroeien in de komende jaren. In de periode tot december 2015 mogen zo'n 10.000 extra vliegtuigen opstijgen en landen. Daarna mag Eindhoven verder groeien met ongeveer 15.000 extra vliegbewegingen per jaar tot 2020. Dit gebeurt in stappen. Uiteindelijk kan Eindhoven Airport zo’n 43.000 starts en landingen per jaar aan.

Uit onderzoek blijkt dat Eindhoven Airport zich aan de afspraken houdt. Bijvoorbeeld over het beperken van de geluidshinder voor omwonenden. Daarom mag de luchthaven verder groeien. In de regio moet zoveel mogelijk goedkeuring blijven. Daarom is het aantal vluchten na 23.00 uur en op zondagochtend beperkt.