Veiligheid NAVO-top 2025

Om de NAVO-top veilig te laten verlopen, gelden er rond de top verschillende maatregelen. Het luchtruim gaat dicht en een stuk Noordzee voor de kust moet leeg blijven. Veel organisaties werken samen, zoals de politie, de Koninklijke Marechaussee en het ministerie van Defensie.

Maatregelen voor veilig verloop NAVO-top

Vliegverkeer

Tussen maandag 23 juni 15.00 uur en woensdag 25 juni 23.59 uur was er geen vliegverkeer toegestaan in een straal van 16 kilometer rond Den Haag. Vliegverkeer was alleen mogelijk voor veiligheidsdoeleinden en medische noodgevallen. Zoals bijvoorbeeld politievluchten, traumahelikopters en orgaantransporten.

Commerciële vluchten waren toegestaan in een straal van 93 kilometer rond Den Haag. Deze vluchten hebben toestemming nodig van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

Tijdens de NAVO-top was het verboden om te vliegen met een drone in de omgeving van Den Haag, Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.

Scheepvaart

In de periode rond de NAVO-top werd voor de kust van Den Haag een veiligheidszone ingesteld op de Noordzee. In dit gebied golden beperkingen voor scheepvaartverkeer. Zodat politie, kustwacht en Defensie genoeg ruimte hadden om voor veiligheid te zorgen.

Tussen maandag 23 juni 15.00 uur en woensdag 25 juni 23.59 uur was er geen scheepvaart toegestaan op de Noordzee tussen Hoek van Holland en Noordwijk. Dit gold in een zone tot ruim 22 kilometer uit de kust. De haven van Scheveningen was bereikbaar via een vaste route (corridor). Voor het gebruik van de corridor was toestemming nodig van de havenmeester van Scheveningen.

Tussen donderdag 19 juni 23.59 uur tot en met maandag 23 juni 15.00 uur was het gebied op de Noordzee bereikbaar voor boten die toestemming hadden van de havenmeester van Scheveningen. Bijvoorbeeld vissers en rondvaartboten.

Nationale politie

De politie zorgt er met 27.000 medewerkers voor dat de NAVO-top rustig en veilig verloopt.  

De gemeente Den Haag biedt meer informatie over de inzet van politie tijdens de NAVO-top. Op de website van de politie staat meer informatie over de taken en verantwoordelijkheden van de Nationale Politie.

Koninklijke Marechaussee

De Koninklijke Marechaussee (KMar) zorgt voor grensbewaking en de beveiliging van belangrijke locaties. De KMar:

  • is verantwoordelijk voor de veiligheid van de delegaties;
  • is verantwoordelijk voor de beveiliging van Schiphol;
  • werkt samen met de politie en het ministerie van Defensie aan persoonsbeveiliging;
  • zet mensen in voor:
    • documentencontrole
    • opsporings- en inlichtingenmedewerkers
    • motorrijders
    • observatie- en arrestatieteams
    • explosievenverkenners.

Ministerie van Defensie

Ongeveer 10.000 militairen en andere defensiemedewerkers werken mee aan taken rondom veiligheid en transport. De militairen worden ingezet op land, in de lucht en op zee. 
Daarnaast ondersteunt Defensie met:

  • cyber en cybersecurityspecialisten;
  • logistiek;
  • beveiliging;
  • explosieve opruimingsdienst op land en op zee;
  • speurhonden voor explosieven;
  • inlichtingencapaciteit.

Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)

De NCTV coördineert en zorgt ervoor dat alle veiligheidsmaatregelen goed op elkaar zijn afgestemd. Het doel is risicobeheersing. De NCTV:

  • zorgt ervoor dat alle betrokken organisaties goed samenwerken; 
  • coördineert de oefeningen als voorbereiding op de top;
  • wijst burgers en media op het risico van desinformatie, zoals eerder bij de NAVO-top in de Verenigde Staten (2024) en Litouwen (2023).

Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC)

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) is het centrale informatieknooppunt en expertisecentrum voor cybersecurity in Nederland. Hier komt kennis uit de publieke en private sectoren bij elkaar.

Het NCSC draagt bij aan de digitale veiligheid van de NAVO-top. In voorbereiding op de top:

Het NCSC werkt nauw samen met een groot aantal partners. En weet daarom goed welke digitale ontwikkelingen er zijn. Het NCSC deelt dit beeld met de omgeving.

Daarnaast kunnen organisaties incidenten vrijwillig melden bij het NCSC. Zo dragen ze bij aan het situationele dreigingsbeeld.