Openbaar vervoer toegankelijk voor iedereen

Iedereen moet zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen. Voor mensen die doof, blind of slechtziend zijn, zijn de stations en treinen al aangepast. Voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten, is het openbaar vervoer nog niet in heel Nederland toegankelijk. De rijksoverheid heeft met vervoerders afgesproken dat zij hun voertuigen en stations aanpassen. En dat informatie over de reis op meerdere manieren aangeboden wordt.

Reisinformatie over trein en spoor

Ook voor mensen met een beperking is duidelijke  en actuele reisinformatie zeer belangrijk NS vertelt u op verschillende manieren op welke stations assistentieverlening is:

  • via de website van NS;
  • met flyers en ander voorlichtingsmateriaal;
  • u kunt de hele week, 24 uur per dag, bellen met de NS Klantenservice.

NS en ProRail gaan u nog beter informeren:

  • Vanaf de zomer van 2017 is in alle treinen van het type Flirt informatie beschikbaar over toegankelijke stations op het traject;
  • Halverwege 2018 komen toegankelijke reizen in de reisplanner. NS werkt hier samen met de belangenorganisaties aan.

Zelfstandig met de trein

Iedereen moet zelfstandig kunnen reizen. Eind 2020 moet ongeveer 90% van alle treinreizen van en naar een zelfstandig toegankelijk station gemaakt kunnen worden. Voor mensen met een gehoor – of een zichtbeperking is dat grotendeels geregeld, maar voor mensen met een bewegingsbeperking slechts voor een deel. Daarom wil de Rijksoverheid dat:

  • eind 2020 steeds meer treinen de vloer op gelijke hoogte als het perron hebben;
  • tussen 2030 en 2040 ook de dubbeldekstreinen voor iedereen goed toegankelijk zijn;
  • NS de persoonlijke assistentieservice voor dubbeldekstreinen en andere intercity’s blijft aanbieden tot die goed toegankelijk zijn.

Bestaande treinen en stations worden aangepast om dit te kunnen bereiken. En bij nieuwe treinen en stations is goede toegankelijkheid voor mensen met een beperking een standaardeis.

Aanpassingen in treinen

NS en ProRail nemen maatregelen om treinen toegankelijk te maken voor alle reizigers, zoals:

  • gelijkvloerse instap tussen trein en perron;
  • zelfstandig toegankelijke sprinters  (voor 1 januari 2025);
  • verbetering en uitbreiding van assistentieverlening.

Andere maatregelen zijn inmiddels al uitgevoerd, zoals:

  • in de meeste treinen een coupé met een extra brede schuifdeur en ruime zitplaatsen voor rolstoelgebruikers;
  • toegankelijke toiletten op stations;
  • in veel treinen een aangepast toilet;
  • geleidelijnen op perronvloeren en in stationshallen;
  • gratis meereizen van een blindengeleidehond.

Alle treinstations op de goede hoogte

ProRail werkt aan het toegankelijk maken van de stations en perrons. De aanpassingen in stations gebeurt in fasen. In het voorjaar van 2017 was ongeveer 51 % van alle stations op de juiste hoogte gebracht. ProRail wil hier in 2030 mee klaar zijn. 

Toegankelijkheid van bussen

De meeste bussen hebben een lage vloer en een  speciale rolstoelplek in het midden van de bus. Ook hebben de meeste bussen zitplaatsen speciaal voor oudere reizigers, mensen met kleine kinderen, zwangere vrouwen en mensen met een lichamelijke beperking. Voor blinde reizigers worden de tussenstations omgeroepen en voor dove reizigers aangegeven op een scherm.

Toegankelijkheid van trams

De trams van RandstadRail en de sneltram Utrecht - Nieuwegein zijn toegankelijk voor mensen met een beperking. Dat geldt ook voor een deel van de stadstrams in de binnensteden van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Deze trams hebben een extra brede plek voor een rolstoel of kinderwagen.

In de steden waar trams rijden, worden trams en haltes toegankelijk gemaakt. Veel tramhaltes zijn dus al toegankelijk en u kunt er ook met een rolstoel de tram in. Maar andere haltes en trams moeten nog worden aangepast. Ze zijn bijvoorbeeld te hoog voor rolstoelgebruikers om zelf de tram in te gaan.

Toegankelijkheid van metro’s

Alle metro's zijn nu toegankelijk voor mensen met een beperking. Alle metrostations en -haltes zijn aangepast.

  • Op de stations is een lift of hellingbaan aanwezig;
  • Het perron is even hoog als de metro;
  • De knoppen op de deur zitten op de juiste hoogte;
  • Het volgende station wordt omgeroepen. 

OV Begeleiderskaart

Wanneer u niet alleen kunt reizen in het openbaar vervoer, kunt u in aanmerking komen voor een OV Begeleiderskaart. Met deze kaart op uw naam kunt u een begeleider meenemen. U kunt de kaart online aanvragen.